Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Economische krimp bezorgt winkelstraat hoofdpijn

INretail in gesprek met grootwinkelbedrijven en lokaal betrokkenen over toekomst binnenstad

Consumenten hebben in het tweede kwartaal 11,8% minder besteed en de economie kromp in zijn geheel met 8,5%. Achter deze gemiddelde percentages schuit veel omzetpijn die ondernemers in de non-food retail ervaren.
Zeker in echte koopsteden en in hoofdwinkelstraten met veel mode- en schoenenaanbod wordt de pijn gevoeld. De groei in online verkopen is positief maar compenseert het omzetverlies van maandenlange winkelsluitingen volstrekt niet. “Deze situatie gaat veel invloed hebben op de lokale economie. De huidige winkelleegstand dreigt te verdubbelen, zo blijkt uit de corona impactanalyse van het ministerie van EZ waaraan ook INretail meedeed. Dat feit moet met passende maatregelen worden aangepakt", laat woordvoerder Paul te Grotenhuis van INretail weten.

Toeristen en locals (voor de coronapandemie) in de drukke winkelstraat Niewendijk in Amsterdam. ©Hpbfotos | Dreamstime.com

"Momenteel zien we de verkopen weer wat aantrekken, maar het voorjaar en zomer seizoen kunnen velen afschrijven. Lokale helden profiteren van een hoge gunfactor en trouwe klanten beloond, maar de omzetten van andere ondernemers lopen minimaal 10 à 20 procent achter en vaak nog vele malen meer. Gevreesd wordt voor de kwartalen die nog komen. Overal wordt ingezet op zoveel mogelijk schade beperken."

INretail gaat onder meer in dertien steden samen met het grootwinkelbedrijf en lokaal betrokkenen in gesprek over de vraag wat impulsen aan de binnenstad kan geven. De coronamaatregelen hebben veel effect op winkelgebieden. "Centraal op de agenda staan acties en maatregelen die binnensteden en hun ondernemers ècht perspectief bieden en die zorgen dat de aantrekkingskracht voor bewoners en bezoekers overeind blijft."

Publicatiedatum: