Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bob Looijschelder, directeur van Textiles & More:

"Kijk niet te veel naar de concurrentie, blijf geloven in je eigen kracht"

Voor veel lezers van Wonen360 is het (bijna) vakantie. In de week voordat ons nieuwsplatform met reces gaat (van ma. 27 juli t/m vr. 7 augustus verschijnt de nieuwsbrief niet), leggen we een aantal ondernemers dat actief is in de interieurbranche verschillende 'prangende' vragen voor. Het afgelopen halfjaar was voor veel bedrijven een periode om nooit te vergeten. De eerste maanden was er nog geen vuiltje aan de lucht, scoorde (vrijwel) iedereen mooie omzetten. Toen kwam daar opeens die akelige corona door de lucht zweven...

Vandaag is Bob Looijschelder aan het woord. Hij is directeur van Textiles & More.

Hoe kijk je terug op het afgelopen half jaar?"
"Wij hebben het eerste half jaar fantastisch gedraaid. De start was zeer goed op alle fronten. Zowel ons agenturenbedrijf Brunia Interiors (dat onder andere de merken BIC-Carpets, DUM en MID-Carpets vertegenwoordigt) maar vooral T&M - Textiles & More stoffen en Mflor (LVT) gingen zeer goed vooruit.

Toen de corona zich aandiende waren wij allemaal in de veronderstelling dat er een behoorlijke dip zou kunnen aankomen. Iedereen heeft wekenlang vanaf thuis gewerkt, klantencontact onderhouden en dagelijks via Microsoft Teams planmatig het werk voortgezet. Stoelen en beeldschermen werden naar huis verhuisd. Er kwam een nieuw idee om middels de transfer sublimatie printing die wij normaliter op gordijnstof uitvoeren, op een special technisch textiel uit te voeren en mondkapjes te produceren. Dit hebben wij bij TNO laten testen; het bleek een gouden zet. Al snel kozen bekende fashionontwerpers als Monique Collignion en Rodrigo Otazu voor ons product en hebben wij collecties ontwikkeld. Inmiddels verkopen wij ze zelfs internationaal aan grote corporate klanten zoals bijvoorbeeld Transavia en Sky UK

Een dip bleef uit en dat resulteerde in een omzetgroei. Onze klanten hadden voldoende werk en eigenlijk is het in zijn totaliteit helemaal niet slecht gegaan. mFLOR ontwikkelde een nieuwe frisse moderne huisstijl en introduceerde de Parva Oak XL, Parva Oak en binnenkort ook een Hongaarse punt. Ook DUM zit in een opwaartse groei, ontwikkelen zich goed en hebben zich permanent gevestigd op ene fantastische locatie op het Hembrugterrein in Zaandam!"

Met de wetenschap van nu…: wat had je anders gedaan in de afgelopen zes maanden?
"Eigenlijk niet zo veel anders. Je kijkt soms terug naar de vorige periodes, maar mijn motto is vooral vooruit te kijken. Natuurlijk bestaat perfectie niet en stuur je bij waar kunt, maar belangrijk is te blijven geloven in wat je doet en goed te luisteren naar je klanten en op de markt  te anticiperen."

Is er een bedrijf (hoeft niet uit de sector) waaraan je je spiegelt?
"Eigenlijk niet. Wij kijken ook niet veel naar concurrentie, maar varen vooral onze eigen koers met ons fantastische team!
Vooral door goed samen te werken met de creatieve wereld creëren wij mooie oplossingen voor projecten vanuit de vraag. 80% van wat we aan stoffen leveren, produceren we custom made. Ook met onze partners (mFLOR, DUM, BIC en MID) brainstormen wij continu om het beter te doen. Dat alles altijd gaat lukken is een illusie maar blijven praten en verbeteren is zeer belangrijk."

Hoe zie je het komende half jaar?
"Eigenlijk best wel positief. Maar wat mij vooral zorgen baart is de ontslagengolf die gaat komen en de veranderende werkmaatschappij. Veel mensen zijn gedwongen om veel flexibeler te werken vanuit huis. Gevolg gaat zijn dat veel kantoren minimaal bemand zijn. Veel mensen die ik spreek en werkzaam zijn in grote organisaties zijn eigenlijk best positief om thuis te werken. Meetings zijn veel efficiënter en minder reistijd en files. Ik merk het zelf ook als ik op de weg zit. We kunnen zo doorrijden. De wereld is in korte tijd veel veranderd.

Leuk om te vertellen is dat dat wij vorige week een sponsorcontract hebben afgesloten met de Cliniclowns. Van elk verkocht mondkapje doneren wij (met terugwerkende kracht vanaf de lancering) een bedrag aan de Cliniclowns."

Wat moet je als ondernemer beslist niet doen?
"
Te veel kijken naar je concurrenten en hetzelfde pad volgen als zij doen. Altijd blijven geloven in je eigen kracht."

Waar breng je de komende vakantie door?
"We gaan 14 dagen heerlijk met het gezin naar de Alpen en Italië. Net als hier moeten we allemaal verstandig blijven handelen maar vooral ook proberen te blijven genieten!"

Meer informatie:
T&M Nederland BV
Laan van Waalhaven 118
2497 GP Den Haag
t. +31 (0)88-166 90 00
info@textilesandmore.eu
www.textilesandmore.eu