In het interieurwereldje wordt door professionals vaak de neus opgehaald voor producten van IKEA, dat zich richt op het aanbieden van meubelen en woonartikelen die door de koper zelf in elkaar gezet moeten worden. Maar niet ontkend kan worden dat het van oorsprong Zweedse concern het met 374 winkels in 30 markten en 161.200 medewerkers goed doet.
Waar ze (ook) goed in zijn, is de horeca; goed eten voor een (te) lage prijs. Waar de Hema scoort met haar rookworsten en tompoucen, houdt IKEA graag andere ballen in de lucht. Om precies te zijn gehaktballetjes, waarvan er wereldwijd meer dan een miljard per jaar door klanten naar binnen worden gewerkt. Maar nu introduceert de winkelketen een plantaardig Zweeds balletje. Een variant van het iconische gehaktballetje. Voor de vleesliefhebber...
"Het nieuwe Zweedse balletje is - onder andere door de kleinere ecologische voetafdruk - een duurzaam alternatief voor het gehaktballetje. Het doel van IKEA Nederland is om eind 2020 een kwart van het volledige aanbod van IKEA Food plantaardig te laten zijn. Dit sluit aan bij de ambitie van het Zweedse woonwarenhuis om in 2030 klimaatpositief te zijn. Vanaf 1 augustus staan de plantaardige balletjes op het menu in de IKEA restaurants in Nederland", meldt het bedrijf in een persbericht.