Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Brancheadviseur Wonen bij INretail

Anna Hutten: 'Mixed feelings in woonbranche: omzetstijging maar ook zorgen'

Begin deze week was Anna Hutten in Maastricht bij een discussiebijeenkomst met woonondernemers uit het midden- en kleinbedrijf. "De stemming was opperbest, dus dit was zo’n afspraak waarmee je graag je werkweek begint!
Er werd over en weer gesproken over behaalde omzetten in de afgelopen periode: mei en de eerste twee weken van juni. Die omzetten vertonen een dikke plus en de orderintake is ongekend! Dat is goed nieuws, na alle ellende die de afgelopen maanden over ons uitgestort werd", meldt ze op de site van INretail.

Sfeerplaatje van het Nederlandse designmerk Richmond Interiors.

Toch proefde zij niet alleen euforie. "Ik zag ook zorgen. Zorgen over de komende periode. Hoe gaat die eruitzien? Hoe verlopen de ontwikkelingen op het gebied van de wereldwijde strijd tegen het virus? Wat doet het met de economie? En wat staat ons te wachten als er misschien (dit najaar) alsnog een terugslag komt? 

Wat me ook opviel was de onzekerheid over die ineens zo goed gevulde orderportefeuille. Waar hebben we die aan te danken, is die te duiden? En zo ja: hoe speel je er op in? Zelfs ondernemers met jaren ervaring zag ik worstelen. Is de verhoogde omzet het gevolg van het feit dat we massaal thuiszaten, eens goed om ons heen keken en inmiddels precies weten wat aan vervanging toe is in het interieur? Of zijn onze behoeften wellicht veranderd?

Komt het doordat we niet op vakantie gaan dit jaar, terwijl we wel vakantiegeld hebben ontvangen en nu de beloning, die normaliter de vakantie biedt, zoeken in het verfraaien van het interieur en de buitenruimten? Zodat het ook daar een beetje als vakantie voelt?

Of moeten we het vooral zoeken in de doelgroep van 60+ die de meeste bestedingen doet. Hebben deze consumenten juist meer vertrouwen óf minder van doen met baanonzekerheid door de ontwikkelingen de afgelopen tijd…?

De positieve vibe van maandag overheerste duidelijk. Maar ontkennen dat er ook best wat onzekerheid knaagt zou ik niet durven. Of kun je zeggen dat de gunfactor juist nu extra groot is en mag je daar, na weken van zorgen ook een beetje op vertrouwen?", stelt Hutten.

"Wij weten ook het antwoord niet op alle vragen. Maar twijfel je, wil je sparren of advies? Neem dan contact op met mij of met onze ondernemersservice (088-9730600). Dan kijken we samen wat we kunnen doen. Zet 'm op!"

Bron: www.inretail.nl

Publicatiedatum: