Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Brancheorganisatie is het niet eens met visie Sandra Molenaar

Directeur Consumentenbond: 'INRetail verzwakt positie van consumenten in de woonmarkt'

INRetail, de brancheorganisatie voor wonen, heeft de positie van consumenten in die markt flink verzwakt door zich terug te trekken uit de Geschillencommissie Wonen. Dat vindt de Consumentenbond. INRetail begon een eigen geschilleninstantie, maar de voorwaarden daarvan zijn aanzienlijk slechter voor consumenten.
Woordvoerder Paul te Grotenhuis van INretail laat daarentegen weten blij te zijn met de nieuwe regeling die een van de drie garanties vormt van de CBW-erkend regeling.


Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

De nieuwe instantie, Uitgesprokenzaak.nl, hanteert volgens de Consumentenbond een drempelbedrag van €250. Dat betekent dat consumenten die een conflict hebben met een woonwinkel over een product dat goedkoper is dan €250 geen gebruik kunnen maken van de geschillenregeling. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Dat is slecht nieuws voor consumenten, want INRetail is een grote partij, waarbij vrijwel alle bekende woonwinkels zijn aangesloten. De impact voor consumenten is dus groot. Als zij een probleem hebben met een winkelier over een meubelstuk of woonaccessoire dat goedkoper was dan €250 staan ze in de kou. Er is dan geen onafhankelijke instantie meer die hen helpt. Alleen de rechter, maar een juridische procedure is tijdrovend en duur."

Onafhankelijkheid
Ook consumenten die wel bij de Uitgesprokenzaak.nl terecht kunnen moeten maar afwachten of ze goed geholpen worden. De Consumentenbond zet vraagtekens bij de onafhankelijkheid van de instantie. Molenaar: "De Geschillencommissie Wonen is volledig onafhankelijk. Uitgesprokenzaak.nl is opgericht door de branchevereniging en dat zou van invloed kunnen zijn op de uitspraak."

Slecht geregeld
Het initiatief van de brancheorganisatie heeft gevolgen voor alle aangesloten bedrijven, maar die blijken nauwelijks op de hoogte. Grote winkelketens als Beter Bed, Keukenconcurrent en Roobol verwijzen op hun websites nog naar oude algemene voorwaarden, met daarin de verwijzing naar de oude geschillenprocedure. Winkeliers zijn wettelijk verplicht de juiste algemene voorwaarden ter beschikking te stellen aan consumenten. Doen ze dat niet, dan kunnen de algemene voorwaarden ongeldig worden verklaard. 

De Consumentenbond raadt consumenten aan om bij de winkelier te informeren welke voorwaarden hij hanteert voor ze een aankoop doen en deze goed te controleren.

Reactie INretail
Volgens woordvoerder Paul te Grotenhuis wil INretail een moderne onafhankelijke klachtenregeling kunnen bieden. "Dat past bij een professionele branche. Met bemiddeling als nieuw element zijn de meeste klachten snel op te lossen en dat is in het belang van zowel de retailer als ook de consument. Het belang van het onafhankelijke karakter van een klachtenafhandelingsregeling voor de woonbranche onderschrijft INretail helemaal. Daarom heeft zij de Consumentenbond tot drie keer toe uitgenodigd om mee te denken en zelfs meerdere bestuurszetels te bezetten in het stichtingsbestuur. Dit is echter afgeslagen en daarom hebben we met andere vertegenwoordigers nu het consumentenbelang geborgd."

Dat met een drempelbedrag voor klachten wordt gewerkt is overigens niet ongebruikelijk, aldus Te Grotenhuis. "Een inventarisatie maakte bovendien duidelijk dat meestal sprake is aankopen met hogere bonbedragen. We zijn blij met de nieuwe regeling die een van de drie garanties vormt van de CBW-erkend regeling."

Reageren? Stuur uw mening naar info@wonen360.nl

Publicatiedatum: