Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Configurator Detremmerie voor dealers en particulieren succesvol

Koen Ducatteeuw: "Alleen al in Nederland hebben we in het afgelopen jaar 17% geplust"

De configurator van Detremmerie is amper twee jaar online, maar in die periode werd al 50.000 keer een badkamer ontworpen. Het door de dealer of particulier visueel maken van een sanitaire ruimte blijkt succesvol. De digitale bezoeker heeft via dit computersysteem keuze uit liefst 250.000 producten. Met een paar drukken op de knop kan men geheel naar eigen wens een complete badkamer ontwerpen en inrichten en die vervolgens bij een van de dealers bestellen.

De Belgische producent vierde dit jaar haar 80-jarige bestaan. Ondanks deze hoge leeftijd staat het bedrijf vol in het leven. Onder de bezielende leiding van CEO Koen Ducatteeuw staan er in 2020 heel wat nieuwigheden op het programma. Met de energieke directeur blikken we terug en kijken we vooruit.

Algemeen directeur Koen Ducatteeuw poseert in de showroom.

Wie een bezoek brengt aan de showroom van Detremmerie, ziet reeds van verre een hoge toren opdoemen. Het blijkt een opslagsilo te zijn voor de verbrandingsoven met bijhorende filterinstallatie. “België telt er drie, die van ons is de enige die werkt. Met ons restafval verwarmen we onze gebouwen. Daarnaast hebben we ook zonnepanelen op ons dak. Het milieu gaat ook ons bedrijf aan het hart”, vertelt algemeen directeur Koen Ducatteeuw van Detremmerie.

Hij begon er 28 jaar geleden als showroomverkoper, werd daarna vertegenwoordiger, klom vervolgens op naar de functie van verkoopdirecteur, groeide door naar productmanager en is thans CEO. Als toonaangevende producent van badkamermeubelen en sanitair, is het familiebedrijf vertegenwoordigd in liefst 425 showrooms in de Benelux. In het komende jaar komen er nog een stuk of 30 bij. “Ooit waren we marktvolger, nu zijn we trendsetter. Van oudsher zetten we in op kwaliteit en service. Later zijn daar onze specialisaties ontwerp en design bijgekomen. Met een jong team spelen we constant in op trends. We brengen producten op de markt die door minimaal 90% van de potentiële kopers aantrekkelijk gevonden moet worden. Dat lukt ons vrij aardig, het zit ons in de genen: altijd willen vernieuwen. Het moeilijkste is: wat breng je wanneer uit. Soms zijn we te vroeg, maar dan is het zaak om de klant mee te duwen. We proberen ook altijd net iets anders te brengen dan de rest. Op dit moment zie je dat we van strak naar rond gaan. Ook hippe kleuren zijn in.”

De configurator van Detremmerie blijkt als offertemedium een schot in de roos. “We kunnen niet meer zonder. Op dit moment kan zelfs alles EDI - uitwisseling van gegevens tussen computers van verschillende bedrijven - worden besteld met één nummer. Dat een toekomstige badkamer in 3D is te zien, daarmee lopen we al voorop”, weet Koen.

Exportmanager
Groei van een bedrijf zorgt vaak voor uitbreiding. Detremmerie beslaat inmiddels een vloeroppervlakte van 20.000 m2. De komende periode krijgt de producent er een nieuwe spuitcabine bij, zodat alle badkamermeubelen van de door de klant gewenste kleur kan worden voorzien. Op personeelsgebied wordt gezocht naar een exportmanager, die het bedrijf buiten de Benelux op de kaart moet zetten. In eerste instantie gaat het dan om Frankrijk, waarbij Koen zich vooral wil richten op Parijs en Zuid Frankrijk. “In de Benelux draaien we goed. Alleen al in Nederland hebben we in het afgelopen jaar 17% geplust. Verdere groei is zeker mogelijk. Klanten die met ons zaken doen weten dat we op tijd uitleveren. Ook het aantal klachten is heel laag. We hebben alles in eigen hand. Ontwerpen alles zelf, maken alles zelf. Dat doen we enkel met Europese producten. Ik wil alleen tevreden klanten, geen problemen. Op beurzen zijn de reacties van het publiek over onze producten vaak hetzelfde: de uitstraling ziet er duurder uit dan de prijzen zijn.”

Reputatie
Koen Ducatteeuw is een ondernemer pur sang. “Ik sta altijd aan, weet nu al wat er op de komende woonbeurzen in het najaar geshowd gaat worden. Als Detremmerie hebben we een reputatie hoog te houden. We moeten altijd voorzichtig zijn, vooraf alles finetunen; dat we op het gebied van vernieuwen niet te veel gekke dingen doen. Inspiratie doe ik op tijdens beurzen, maar ook in hotels en restaurants en via de vakmedia. Als ik uiteten ga, bezoek ik eerst het toilet. Gewoon kijken, testen, voelen... Dat zijn superleuke dingen om te doen. Ook door te reizen kom je veel tegen dat je kunt gebruiken. En goed luisteren naar je klant. Ik vind het leuk als iemand voor een bepaald product komt en met iets anders naar buiten gaat.”
De komende jaren wil Koen de thuismarkten in de Benelux op niveau houden. Naast Frankrijk ziet hij ook groeimogelijkheden in landen als Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Op het gebied van private labels en op de projectmarkt is eveneens nog de nodige progressie te boeken.



Als hem tenslotte de vraag gesteld wordt waarop hij het meeste trots is, dan zegt Koen: “Op mijn mensen die er werken. Meer dan de helft werkt er al ruim 12,5 jaar. We hebben dan ook weinig verloop. Sommigen proberen het bij een andere werkgever, maar keren vaak terug. Vind ik geen enkel probleem, mits er in goede harmonie afscheid was genomen. Ik weet het, soms ben ik te braaf”, zegt hij met een lach: “Maar ik hecht aan een goede sfeer. Iedereen moet zich goed voelen.”

Op de komende Batibouw presenteert Detremmerie tal van nieuwe producten. Voor meer informatie klik hier.

Meer informatie:
Detremmerie N.V.
Spijkerlaan 153
8791 Beveren-Leie
0032 56 71 46 01
0032 56 70 42 99
info@detremmerie.be
www.detremmerie.be


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven