Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek onder leden van Koninklijke Hibin:

'Opkomst Bauhaus en Hornbach baart groothandel in bouwmaterialen zorgen'

De omzetgroei in de bouwmaterialengroothandel komt in 2019 uit op een gemiddelde van circa 3,3%. Dat is een groeidaling ten opzichte van 2018. Ondernemers in de bouwmaterialengroothandel gingen eind 2018 nog uit van een omzetgroei met 5%. De margegroei blijft ook dit jaar achter bij de omzetgroei, maar neemt wel licht toe (van 1,2% naar 1,5%). Dit blijkt uit de zestiende Conjunctuurmeting van Koninklijke Hibin onder ondernemers in de bouwmaterialengroothandel, uitgevoerd door Buildsight.

De verhouding tussen omzet ten behoeve van nieuwbouw (47%) en renovatie/onderhoud (53%) is nagenoeg gelijk aan die in eerdere metingen. Woningbouw is net als eind 2018 verantwoordelijk voor 60% van de omzet. Het omzetdeel utiliteitsbouw steeg van 11% naar 18%, terwijl badkamers en sanitair licht daalden van 16% naar 14% van de omzet. Het aandeel consumentenverkopen verandert nauwelijks (van 23% naar 22%). Van de 78% professionele verkopen blijft de verhouding tussen leveringen aan aannemers (58%) en zzp’ers-klusbedrijven (42%) nagenoeg gelijk.

Productgroepen
De omzetstijging doet zich voor bij alle productgroepen. Hibin-leden zien een (sterke) omzetstijging in ruwbouwmaterialen (65%), gevolgd door ijzerwaren (51%), hardhout (50%), naaldhout (50%), afbouwmaterialen (45%), plaatmaterialen (42%) en installatiematerialen (36%). Over de hele linie stijgen de in- en verkoopprijzen.

De fysieke locatie blijkt nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal. Verkoop uit voorraad of ter plaatse bestellen zijn goed voor 42% van de omzet. E-mail is goed voor 28% en 19% van de aankopen wordt telefonisch gedaan. Online bestelsystemen zijn met 4% van de omzet iets belangrijker geworden (3% in 2018). 

Hornbach Zwolle.

Bedreigingen
De verhoudingen tussen de verschillende verkoopkanalen zien we weerspiegeld in de bedreigingen die ondernemers zien. Slechts 3% van de Hibin-leden ziet webwinkels en online aanbieders als een bedreiging. Belangrijker vindt men de opkomst van nieuwe retailbedrijven als Bauhaus en Hornbach (38%) en meer directe leveringen door fabrikanten (inclusief prefabricage, 41%).
Grotere klantgerichtheid (46%), deskundigheid (43%) en logistiek (37%) zijn de voornaamste kansen die ondernemers in de huidige markt zien. 
Ondernemers verwachten dat de invloed van scherpere energie- en duurzaamheidseisen niet of nauwelijks merkbaar (51%) zal zijn in de omzet over 2019 of een beperkt positief effect (40%) zal hebben. De impact van toenemende prefabricage wordt hoger ingeschat. Een op de zes (17%) verwacht een sterk negatief effect (5-10% minder omzet) en 44% verwacht een beperkt effect (tot 5% minder omzet). Digitalisering en daarmee samenhangende veranderingen in de branche zorgen voor de grootste uitdagingen. Bijna de helft (46%) van de respondenten noemt ICT in algemene zin.

Deze uitkomsten zijn opmerkelijk tegen de achtergrond van het vorig jaar gehouden Delphi-onderzoek onder experts van binnen en buiten de groothandel. Daaruit bleek dat circa 70% van de experts uit de groothandel en circa 95% van de externe experts meer duurzaamheid en circulaire processen verwachten. Die percentages liggen hoger dan voor prefab en ict. 

Groei werkgelegenheid zwakt af
43% van de ondernemers verwacht in 2019 groei van het aantal medewerkers (najaar 2018: 76%). Naar verwachting neemt het personeelsbestand met 1,5% toe (najaar 2018: 3,1%). De regionale verschillen zijn klein. Met gemiddeld 1,4% is de personeelsgroei in het noorden het kleinst. De druk op de arbeidsmarkt vormt inmiddels een van de grootste uitdagingen voor de bouwmaterialengroothandel. De stelling dat de situatie op de arbeidsmarkt het groeipotentieel van de bouwmaterialenhandel beperkt kan op instemming rekenen van 43% van de respondenten. 

De Hibin Conjunctuurmeting voorjaar 2019 is het zestiende onderzoek onder leden van Koninklijke Hibin naar de ontwikkeling van de omzet in de bouwmaterialengroothandel en de effecten van conjuncturele ontwikkelingen daarop. De eerste meting vond plaats in juni 2009. Het onderzoek werd per e-mail uitgevoerd door Buildsight. De respons onder leden beweegt zich de hele onderzoeksperiode in absolute aantallen rond de 35% en in percentage van de omzet in de branche op ruim 70%. Het onderzoek is daarmee in hoge mate representatief voor de gehele branche.

Meer informatie:
Koninklijke Hibin
Westeinde 6
1334 BK Almere-Buiten
tel.: 088-442 46 00
info@hibin.nl
www.hibin.nl

 

Publicatiedatum: