Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Berden, mede-eigenaar en directeur van Pot Interieur Axel:

''Er komen zelfs mensen uit Dubai gevlogen om onze designwinkel te bezoeken''

Voor veel Nederlanders lijkt Axel in Zeeuws-Vlaanderen een uithoek. Maar zo ervaren veel ondernemers uit die regio dat helemaal niet. Zij vinden het een uiterst strategische plek; op de grens van Nederland en België. Dat vindt in ieder geval ook Paul Berden, mede-eigenaar en algemeen directeur vanaf 2006 van Pot Interieur. De winkel is gespecialiseerd in de verkoop van design- en kwaliteitsmeubelen. In een interview, tijdens een bezoek aan Pot interieur, nemen we het familiebedrijf Berden onder de loep.


Paul Berden voor de entree van Pot Interieur Axel.

Geschiedenis
''Het begon allemaal in 1902, toen mijn overgrootouders in het nog kleine Blerick aan de Maas manufacturenwinkeltje Berden-Trienekens openden", steekt Paul Berden van wal. "Inmiddels staat de vierde generatie Berden aan het roer van intussen Pot Interieur Axel."

De periode van 1974 tot nu is voor Berden een tijdperk geweest van grote veranderingen en vooral uitbreiding en expansie. Toen werd in Roermond een meubelzaak geopend. Tevens werd in deze stad het centrale magazijn van Berden Meubelen gevestigd. 
Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Berden kwam in 1989. In warenhuis Schunck in Heerlen werd een 6000 vierkante meter grote meubelafdeling gevestigd. Zes jaar later volgde hieruit de overname van het gehele warenhuis door Jan Berden, inclusief de vestiging in Geleen en het onroerend goed van Schunck. Eind 1995 trok Frans Berden zich terug uit de zaak en ging Gerard Berden zich samen met broer Jan nog nadrukkelijker op het modegedeelte toeleggen. In 1998 werd op de meubelboulevard in Venlo een 6000 vierkante meter grote vestiging voor wonen en woningtextiel geopend. 

Meubelzaak Pot Interieur
In 2006 is de meubelzaak in Zeeland overgenomen door de familie Berden. Met maar liefst 15.000 m² winkelvloeroppervlakte is het Axelse bedrijf een begrip bij liefhebbers van design- en kwaliteitsmeubelen. Niet alleen in eigen land, maar zeker ook in België.
Naast Axel heeft de familie Berden woonwinkels in Blerick, Venlo, Heerlen, Sittard, Houweling en Maastricht. Wat destijds heel bescheiden begon in Blerick, is inmiddels uitgegroeid tot een keten van winkels en warenhuizen met ruim 750 medewerkers.
In 2008 heeft een grote brand gewoed bij Pot Interieur die de gehele zaak heeft verwoest, waarna de woonwinkel in zijn totaliteit is herbouwd.


Bekijk hier de fotoreportage en inrichting van Pot Interieur Axel.

Sinds de vorige eeuw is er heel veel veranderd. Neem alleen maar de opkomst van de digitale wereld. Consumenten kopen tegenwoordig veel online. Hoe gaat Pot Interieur om met dit veranderende consumentengedrag?
Paul: ''Consumenten oriënteren zich altijd online. Ze zoeken wat ze mooi vinden en welke merken in de smaak vallen. Als ze vervolgens willen zien waar ze deze producten in het echt kunnen bewonderen, komen ze - zeker als het om designmerken gaat - vrijwel altijd bij ons terecht."

Wat ziet u als de grootste uitdaging voor de komende jaren voor de designwinkel?
''Dat blijft voor ons de samenwerking met de leveranciers. Ik zou deze nog intensiever willen zien. De eisen die zij stellen qua verkoop worden steeds strenger. Zij willen hun producten verkopen en wij willen deze zo goed mogelijk presenteren aan de klant. Samenwerking hierin is van groot belang. De leveranciers denken veel mee en ondersteunen ons zelfs in trainingen etc.
Het is ook van groot belang dat op de website bij de leverancier duidelijke vermeldingen staan van dealers, waaronder Pot Interieur. Wij leveren vrijwel elk designstuk dat er is op het gebied van wonen en interieur van de bestaande A-merken.''

Wat is het onderscheidende vermogen van Pot Interieur ten opzichte van andere aanbieders van designmeubelen?
"Onze kracht zit hem vooral in de A-merken. We bieden alle topdesignmerken onder één dak. Zo hebben we in onze winkel van alle high-end designmerken, zoals Leolux, Rolf Benz, Minotti, B&B Italia etc, een mooi ingerichte studio, dat een totaalplaatje levert naar de klant. Deze zijn aangevuld met bijpassende vloerkleden, verlichting, moswanden enzovoort. Daarnaast hebben wij de grootste Cassina-studio van de Benelux. Je ziet hier producten die je nergens anders in meubel- en of interieurwinkels in Nederland en België tegenkomt. Er komen zelfs mensen uit Dubai gevlogen om onze collectie designmeubelen te komen bewonderen. Dat maakt ons uniek.
Ook hebben we shop-in-shops, waarin we de producten van de
A-merken kunnen presenteren. Het zijn net allemaal kleine stands van de Salone del Mobile, dé grootste jaarlijkse interieur- en designbeurs die in Milaan plaatsvind. De presentatie is het allerbelangrijkste. Elke showroom, elke hoek in dit pand ziet er verzorgd en mooi ingericht uit. Naast de uitstraling worden we steeds selectiever wat betreft distributie van de leveranciers. Dit omdat deze steeds meer eisen stellen." 

Welke nieuwe technologieën zet Pot Interieur in op de winkelvloer?
''We configureren met Ipads op de winkelvloer. Zo kunnen we de klant laten zien hoe de wenselijke situatie eruit komt te zien en welke samenstellingen er mogelijk zijn van bijvoorbeeld een zithoek in een bepaalde ruimte. Daarnaast werken we met virtual reality (VR). Deze VR creëert de virtuele werkelijkheid en verrijkt de klantervaring. 

Omdat consumenten steeds meer online koopgedrag vertonen, hebben we ook een onlineshop waar consumenten producten kunnen bestellen. Nu zijn onze producten aan de hoge prijs en niet zomaar een investering, dus zullen de meesten toch eerst komen kijken hoe dat betreffende product er in werkelijkheid uitziet voor ze de bestelling online gaan plaatsen. 

Als laatste gebruiken we veel Sketch-up en Navigram. Deze 3D roomplanner is een tool die speciaal ontwikkeld is voor mensen die het lastig vinden om door een huis heen te kijken. Met deze tool maakt de interieuradviseur in een handomdraai de mooiste creaties in 2D of 3D, zodat de klant direct kan zien welke vloer en meubels het beste in de woning toegepast kunnen worden."

Hoe blijven de interieuradviseurs op de hoogte van de laatste ontwikkelingen?
"Ze krijgen veel scholing. Ook bezoeken ze leveranciers ter plekke. Zo zien ze het verhaal achter de producten. Als adviseur moet je toch altijd meer weten dan de consument. En door bij de leverancier in 'de keuken' te kijken, kom je veel te weten over het merk, de productie, het proces etc. Daarnaast krijgen ze regelmatig trainingen om zo op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de interieur- en woonbranche". 

Hoe wordt de collectie samengesteld? En door wie?
"We hebben een inkoopteam die de producten uitzoekt die uiteindelijk in de winkel komen. We willen liever één product goed presenteren en neerzetten. Samen met de leverancier het beste totaalplaatje bieden aan de klant. Daarom worden de producten heel nauwkeurig uitgezocht. Daarnaast ligt het er ook aan van welk merk het is en of het een limited edition is bijvoorbeeld. Dan ligt het er weer aan hoeveel stuks hiervan zijn gemaakt. Soms zo weinig dat we slechts één meubelstuk kunnen inkopen. Nadat de producten zijn uitgekozen wordt met de interieurstylisten en verkoopafdeling de kleursamenstellingen besproken van de betreffende showroom."

Waar ziet u Pot Interieur over tien jaar staan?
"Ik hoop dat we over tien jaar een nog dominantere speler zijn op de Nederlandse markt. Aan onze strategisch gelegen plek zal het niet liggen. Daarnaast hoop ik dat we meer specialisme uitdragen en nastreven, tot in perfectie. Ook zullen de online activiteiten en data flink gegroeid zijn over tien jaar, waar wij in mee zullen groeien.
Tot slot hebben wij een grote familie en negen personen hiervan zijn actief werkzaam in het bedrijf. Wij hebben dus grote kans op een nalatenschap, dat veel andere (grote) bedrijven niet hebben. Zo blijft de familie Berden bestaan, zowel in de interieur- als kledingbranche", besluit Paul Berden.

Bekijk hier de fotoreportage en inrichting van Pot Interieur Axel

Meer informatie:
Pot Interieur Axel
verkoop@pot.nl 
www.pot.nl