Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tien jaar fabrikant van boxsprings, matrassen, hoofd- en voetborden

Directeur Peter de Kock van Boxspring Design: "De groei zit er nog steeds in"

Van een nagenoeg lege hal van 2000 m2 en vier werknemers in 2009 naar twee goedgevulde, bedrijvige productieruimtes van 9000 m2 en 45 personeelsleden in 2019. Dat is in een notendop de geschiedenis van Boxspring Design, dat dit jaar het tienjarig bestaan viert. Directeur en eigenaar Peter de Kock is zijn klanten en medewerkers dankbaar dat hij met zijn Roosendaalse bedrijf tot hier gekomen is. "Het heeft wel eventjes tijd gekost voordat het begon te draaien, want niet iedereen zat op ons te wachten", blikt hij terug. "Maar na verloop van tijd kreeg ik toch het vertrouwen van een aantal klanten. Daarmee konden we bewijzen wat we beloofden. Nu kan ik zeggen dat de groei er nog steeds inzit", vertelt De Kock, daarbij bijgestaan door bedrijfsleider Michiel van den Eeden, eveneens man van het eerste uur. 


Directeur/eigenaar Peter de Kock (links) met zijn rechterhand Michiel van den Eeden.

De Kock werkte voordien bij een productiebedrijf, waarvan hij dacht het beter te kunnen. Hij wilde de afwerking op een hoger niveau brengen. Sinds 2009 runt hij Boxspring Design, waarmee hij een nieuwe collectie opzette. Na verloop van tijd sloeg die aan. "We maken geen massaproductie, doen alles op wens van de klant", verklaart hij het succes.
Het bedrijf fabriceert boxsprings, matrassen, hoofd- en voetborden en (andere) accessoires voor de slaapkamer voor hoofdzakelijk het middenplussegment, met uithalen naar boven en beneden. Dit alles is aangevuld door een groot aanbod van stoffen. Klanten bepalen hun eigen concept. "We leveren onze producten aan zo'n 150 meubel- en beddenspeciaalzaken. Ongeveer 100 daarvan - en dat varieert van woonwinkel tot eenmanszaak - plaatst wekelijks bestellingen", somt Michiel op. "Iedereen die bedden verkoopt zou een klant van ons kunnen zijn."

Puur
Boxspring Design voorziet zijn boxsprings van een 5 slags bonellveer, die te upgraden is naar pocketvering. Er is daarbij keuze uit zowel een vlakke als verstelbare variant. De verstelbare uitvoering is standaard voorzien van pocketveren. De bedden zijn verkrijgbaar in alle standaardmaten: van 70 x 190 cm tot 180 x 220 cm.
"3,5 jaar geleden hebben ons eigen luxe modulaire boxspringmerk Puur gelanceerd. Daarvoor worden enkel pocketgeveerde boxsprings gebruikt. Dat concept is voor de winkelier makkelijk te verkopen, vanwege het maatwerk en de flexibiliteit. Het is ook een handgemaakt product van hoogwaardige materialen dat snel leverbaar is in elke gewenste kleur", legt De Kock uit. Indien gewenst kunnen klanten ook een private label krijgen.
Puur wordt inmiddels door zo'n 50 dealers in Nederland en BelgiĆ« verkocht. "Ook in Duitsland hebben we en begin gemaakt, maar dat is een moeilijke markt." 

Ondoorzichtig
Terwijl veel collega-bedrijven het vervoer uitbesteden, houdt Boxspring Design liever alles in eigen hand. "Onze chauffeurs kennen onze producten van haver tot gort, waardoor de kans op beschadigingen erg klein zijn. Het blijven toch kwetsbare meubelen. Ook speelt een rol dat we daardoor heel flexibel zijn met de bezorgingstijdstippen." 
De Kock vindt het jammer dat de geleverde kwaliteit in de beddenbranche zo ondoorzichtig is. "Voor de gemiddelde consument is het niet makkelijk te zien wat nou een goed product is. Er wordt zoveel aangeboden. Aan de buitenkant kun je niet zien wat erin verwerkt is. Er zijn producten op de markt die de naam boxspring niet mogen dragen. In principe is het een bak met veren. Maar als die er niet inzitten?"

Uitdaging
"Wat het moeilijkste onderdeel is binnen ons vakgebied? Dat is om telkens iets nieuws te bedenken en te ontwikkelen. De markt vraagt om vernieuwing. Omdat we alles in eigen hand hebben, kunnen we de collectie constant bijsturen. Daarbij is het zaak om goed te luisteren naar de detaillist, wat de consument wilt, want die moet het product kopen.
Als ik terugkijk op de afgelopen tien jaar, dan ben ik het meeste trots op het feit dat de klanten mij het vertrouwen hebben gegund. En de medewerkers waarmee ik het allemaal heb kunnen waarmaken. Zonder hen zou ik niet staan waar ik nu sta.
De boxspringmarkt blijft sowieso de komende tien jaar bestaan, omdat het nog steeds een hot product is. Als je mensen aanspreekt over slapen, dan komt altijd de boxspring naar boven. Als Boxspring Design hebben we altijd naar de klant geluisterd en minder naar de concurrentie gekeken. We gaan altijd uit van onze eigen kracht."

In juli, net voor de zomervakantie, wordt het bedrijfsjubileum met een open dag gevierd. Klanten kunnen dan een kijkje in de productieruimtes nemen. Aansluitend is er een feestavond voor genodigden. "We zullen dit op een passende wijze vieren", zegt Peter de Kock tot besluit.

Meer informatie:
Boxspring Design B.V.
Nucleonweg 7
4706 PZ Roosendaal
Tel 0165-549404
info@boxspringdesign.nl
www.boxspringdesign.nl