Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grootste omzetstijging in 2018 voor winkels actief in keukens, meubels en vloeren

De detailhandel heeft een goed jaar achter de rug. In 2018 zetten de winkeliers 3,3 procent meer om dan in 2017. De verkopen (het volume) waren 2,8 procent hoger. Online is bijna 18 procent meer omgezet. In december groeide de omzet met 2,3 procent. Dat meldt het CBS. Opvallend is dat winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens, vloeren en meubels in 2018 de grootste omzetstijging noteerden. 

De detailhandel realiseerde in 2018 een omzetstijging van 3,3 procent. Dat is de op één na hoogste omzetgroei na 2006. In 2017 was de omzetgroei 4,2 procent. Na de piek in 2008 bereikte de omzet van de detailhandel een dieptepunt in 2013. Daarna is de omzet gestaag gegroeid. In 2018 was de omzet van de non-foodwinkels nog wel 13 procent lager dan voor de crisis.

De omzet van de winkels in non-food groeide in 2018 met 1,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,5 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en meubelzaken realiseerden daardoor de grootste omzetstijging.

In 2018 was de online omzet 17,8 procent hoger dan in 2017. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 26 procent.

Bron: www.cbs.nl