Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Slechtste kerst ooit voor Britse retail sinds 2008

De Britse retailomzet is in december nagenoeg gelijk gebleven. Dit blijkt uit informatie van de BRC-KPMG Retail Sales Monitor over de periode van 25 november tot 29 december. De omzetgroei van december zat op het laagste niveau sinds april 2018 en was daarmee de slechtste kerst sinds 2008. De omzettoename zat ook onder zowel het kwartaal- als het jaargemiddelde van respectievelijk 0,5% en 1,2%. In 2017 was er in december nog sprake van een toename in omzet van 1,4%.

Meubelen waren dit jaar de vijfde beste categorie qua omzet, terwijl deze categorie vorig jaar nog op de tiende plaats stond. Qua online retail stond de meubelcategorie na kleding zelfs op de tweede plaats. Vorig jaar betrof dit voor online meubelretail nog de negende positie.

De Britse retailomzet is op like-for-like-basis ten opzichte van december 2017 met 0,7% afgenomen. In december 2017 was de LFL-omzet juist gestegen met 0,6%. De online omzet steeg met 5,8%. De mate van online marktpenetratie steeg jaar op jaar van 29,1% in 2017 tot 31,2% in 2018.

Volgens Helen Dickinson van het British Retail Consortium hebben consumenten ervoor gekozen om tijdens de kerst van 2018 geen grote uitgaven te doen. “Het retaillandschap is drastisch aan het veranderen in het Verenigd Koninkrijk, terwijl de retailmarkt erg moeilijk blijft. Retailers kunnen met de problemen overweg, maar krijgen wel te maken met de oplopende kosten door een aantal nieuwe wetgevingen, zoals hogere loonkosten en belastingtarieven. De retailsector vormt 5% van de nationale economie, maar moet tegelijkertijd 25% van alle bedrijfsbelasting aandragen. Dat is niet eerlijk en ook niet werkbaar. De overheid moet snel zoeken naar manieren om deze oneerlijke verhoudingen aan te pakken en de toekomst van de Britse retailsector veilig te stellen.”

Volgens Paul Martin van KPMG hadden retailers dit jaar weinig reden voor een vrolijke kerst. “Er was dit jaar totaal geen omzetgroei in december. Sommige retailers hebben wanhopig geprobeerd om meer omzet te genereren door prijzen te verlagen, maar dit bleek kennelijk niet genoeg om consumenten aan te moedigen. Een van de weinige categorieën waar omzetgroei te zien was, was bij de supermarktsector. Er is verder een duidelijk verschil in resultaten te zien tussen offline en online retail, hoewel ook online retail in 2018 minder omzetgroei heeft gezien.”

“In de eerste maanden van 2019 zal waarschijnlijk weinig verbetering te zien zijn. De lijst van winnaars en verliezers zal duidelijk worden als veel retailers de resultaten met betrekking tot de feestdagen vrijgeven. Maar winnen betekent in dit verband meer dan alleen maar een verbeterde omzet. Retailers moeten hun winstmarges beschermen om een lucratief feestseizoen te bewerkstelligen.

Bron: Furniture News