Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meubelen en verlichting krijgen een digitaal label

Mobiele app spoort vervalsingen op

Moooi heeft elk van zijn producten een digital label gegeven, dat door klanten kan worden gescand door middel van een mobiele app. De labels zijn bedoeld om de authenticiteit van de producten te achterhalen. De app van Moooi is beschikbaar voor Android en iPhone. Door een kleine ronde knop met een bloemmotief te scannen kan worden gezien of het product daadwerkelijk van het Nederlandse ontwerpbureau afkomstig is.

De knop bevat een chip die op basis van zogeheten near-field communication (NFC)-technologie werkt. Deze technologie maakt contact over een afstand van vier centimeter tussen twee verschillende elektronische apparaten mogelijk, waarbij een van de twee apparaten doorgaans een smartphone is. Alle meubelen en verlichting van Moooi worden van deze knop voorzien.

De Moooi-app is beschikbaar voor Apple- en Android-smartphones.

Als de knop is gescand, bevestigt de app onmiddellijk of de klant een authentiek product van Moooi in handen heeft of niet. De reden voor dit systeem was het groeiende aantal namaakproducten waar Moooi zich mee geconfronteerd zag. “Designmerken en ontwerpers verdienen het om beschermd te worden bij het creëren van nieuwe producten,” aldus Moooi.

Op dit moment plaatsen veel ontwerpers hologramstickers op hun creaties. Ze vertrouwen erop dat bij grenscontroles deze hologrammen worden gecontroleerd en zo namaakproducten worden tegengehouden. Ook maken volgens Moooi sommige merken gebruik van een DNA-spray, die aan kan geven of een bepaald product echt of nep is. Volgens Jan Haarhuis van Moooi zijn dit echter oplossingen die alleen gebruikt kunnen worden bij douanes. “De gemiddelde consument wordt hierdoor niet beschermd,” aldus Haarhuis.

"Het proces van het ontwerpen, vervaardigen en marketen van nieuwe authentieke producten kost tijd. Gedurende die tijd is het makkelijk voor vervalsers om het ontwerp te kopiëren en vervolgens de markt te overspoelen met goedkope imitaties. Het voelt vaak futiel om tegen deze wanpraktijken op te treden. De producenten van namaakproducten zijn groot en houden zich vaak schuil in landen waar vervalsers niet worden vervolgd,” aldus Haarhuis.

Bron: www.dezeen.com