Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Belgische meubelindustrie in 2018:

Ondernemersvertrouwen houdt stand ondanks moeilijke marktomstandigheden

Het vertrouwen van de Belgische consument was positief gedurende vrijwel het hele jaar 2017. Een positieve weerslag daarvan op het aankoopgedrag van meubelen viel echter niet vast te stellen. In de eerste helft van 2018 viel het consumentenvertrouwen, net als algemeen in Europa, lichtjes terug.

Blik op de voorjaarsvergadering van Fedustria. FOTO STUDIO DANN 

“De Belgische meubelindustrie wordt geconfronteerd met moeilijke marktomstandigheden. Na een omzetdaling met globaal 6% in het jaar 2017 zet deze zich ook in de eerste helft van 2018 voort, op basis van voorlopige cijfers (- 2,7% t.o.v. de eerste helft 2017). Terwijl de daling in 2017 zich in alle productgroepen, en dan vooral uitgesproken bij het woon-, kantoor- en winkelmeubilair manifesteerde (-7,7 tot -8,4%), temperden deze groepen het verder verlies enigszins in het eerste semester van 2018 (-5,6%, resp. -2,7%). Keukenmeubelen en slaapcomfort konden zich in de eerste zes maanden van 2018 wel wat herpakken (+2,5%, resp. +0,1%).
Deze ontwikkeling lijkt te kaderen in een algemeen moeilijkere situatie voor alle interieurgebonden sectoren. Mogelijke verklaringen zijn te vinden in de onzekerheid en voorzichtigheid bij de consument door de gestegen energie- en brandstofkosten, hogere vaste kosten voor wonen, en door (internationale) politieke ontwikkelingen die leiden tot een uitstel van grotere aankopen. Daarnaast speelt het verder doorbreken van e-commerce zeker ook een rol. Een en ander blijkt uit de Conjunctuurnota 2018 - Meubelbeurs Brussel.

Lagere bezoekersaantallen
De omzet van de Belgische meubelindustrie bedroeg 1.098,1 miljoen euro in het eerste half jaar van 2018, een daling met 2,7% in vergelijking met het eerste semester van 2017. Daarmee zet de omzetdaling die in 2017 werd ingezet (-6% in vergelijking met 2016) zich jammer genoeg door. In 2017 viel vooral het derde kwartaal sterk tegen. 
Rekening houdend met de afzetprijsontwikkeling bedroeg de daling in volume -4,6% tijdens het eerste semester 2018. De daling is vooral markant in het grootste marktsegment: het woonmeubilair, dat ook reeds in 2017 een forse terugval kende. De lagere bezoekersaantallen in de Belgische meubelhandel, nog steeds de belangrijkste afzetmarkt voor veel Belgische producenten, gekoppeld aan een veranderend consumptiepatroon van de consument, speelt hierbij zeker een rol. Deze ontwikkeling is er ook bij het slaapcomfort (matrassen en bodems), echter iets minder uitgesproken. De omzet stabiliseerde daar in de eerste zes maanden, maar het volume daalde toch met een 3,6%. Keuken- en badkamermeubelen lijken zich na een dipje in 2017 te herpakken.

Bron
Fedustria, de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie. Deze vertegenwoordigt in België zo’n 1850 ondernemingen (waarvan meer dan 90% kmo’s zijn), die samen 38.240 directe jobs creëren en een omzet halen van 9,6 miljard euro, waarvan ca. 70% uit export. Afzonderlijk beschouwd is de Belgische meubelindustrie goed voor een omzet van 2,1 miljard euro en
een tewerkstelling van om en bij de 11.000 personen.