De wereldwijde markt voor luxegoederen staat mogelijk aan de vooravond van de grootste terugval sinds de financiële crisis van 2008. Dat voorspelt adviesbureau Bain & Company in samenwerking met de Italiaanse branchevereniging Altagamma. Volgens hun nieuwste rapport zal de markt in 2025 met 2 tot 5 procent krimpen.
Het is de eerste significante vertraging in jaren, en de oorzaken zijn divers: geopolitieke spanningen, handelstarieven, oorlogen en dalend consumentenvertrouwen raken de sector hard. Vooral jonge consumenten, zoals Generatie Z, blijken kritischer te worden. Zij tonen zich minder onder de indruk van het huidige aanbod van luxemerken.
Groei stokt, koplopers vallen stil
De impact is voelbaar bij de grote namen. Modegroep Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci, kampt al enige tijd met tegenvallende cijfers. Ook Lvmh, eigenaar van Louis Vuitton, ondervindt moeite om de omzetgroei vast te houden. Slechts een handjevol merken, waaronder Prada, Hermès en Moncler, weet zich vooralsnog aan de neerwaartse trend te onttrekken.
Volgens Bain & Company laat de situatie zien hoe gevoelig de luxesector is voor wereldwijde onrust. "Zonder sterk herstel in consumentenvertrouwen of vernieuwing binnen het aanbod van merken, zal 2025 voor veel spelers een uitdagend jaar worden."
Bron: Retailtrends