Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Luxe sector stevent af op grootste terugval sinds financiële crisis 2008'

De wereldwijde markt voor luxegoederen staat mogelijk aan de vooravond van de grootste terugval sinds de financiële crisis van 2008. Dat voorspelt adviesbureau Bain & Company in samenwerking met de Italiaanse branchevereniging Altagamma. Volgens hun nieuwste rapport zal de markt in 2025 met 2 tot 5 procent krimpen.

Het is de eerste significante vertraging in jaren, en de oorzaken zijn divers: geopolitieke spanningen, handelstarieven, oorlogen en dalend consumentenvertrouwen raken de sector hard. Vooral jonge consumenten, zoals Generatie Z, blijken kritischer te worden. Zij tonen zich minder onder de indruk van het huidige aanbod van luxemerken.

Groei stokt, koplopers vallen stil
De impact is voelbaar bij de grote namen. Modegroep Kering, het moederbedrijf van onder meer Gucci, kampt al enige tijd met tegenvallende cijfers. Ook Lvmh, eigenaar van Louis Vuitton, ondervindt moeite om de omzetgroei vast te houden. Slechts een handjevol merken, waaronder Prada, Hermès en Moncler, weet zich vooralsnog aan de neerwaartse trend te onttrekken.

Volgens Bain & Company laat de situatie zien hoe gevoelig de luxesector is voor wereldwijde onrust. "Zonder sterk herstel in consumentenvertrouwen of vernieuwing binnen het aanbod van merken, zal 2025 voor veel spelers een uitdagend jaar worden."

Bron: Retailtrends

Publicatiedatum: