Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek van iVOX voor hansgrohe

Bijna helft van wie ontevreden is over zijn badkamer heeft geen renovatiebudget

Wie vandaag zijn woning wil renoveren, denkt best na over de doelstellingen op lange termijn. De woning nu al klaarstomen voor de toekomst biedt budgettaire voordelen en verhoogt het wooncomfort. Toch lijkt het niet zo eenvoudig. Een recent onderzoek bij 1000 Belgische huiseigenaren, uitgevoerd door iVOX1 in opdracht van Hansgrohe, biedt opmerkelijke inzichten in de ideale badkamer van de Belg. Is de Belg tevreden over zijn badkamer? Heeft deze nood aan een renovatie? Is de Belg bewust bezig met zijn waterverbruik? En denkt hij na over een groene toekomst?

Uit de enquête blijkt dat de doorsnee badkamer van de Belgische huiseigenaar maximaal 10 m² groot is, gedeeld wordt met minstens twee personen en een douche bevat. Verder zijn er drie opvallende aandachtspunten. Zo heeft de helft van de Belgische huiseigenaren die niet tevreden is over zijn badkamer geen budget om deze te renoveren, primeert comfort boven duurzaamheid, kwaliteit en design, en heerst er een bereidheid om over te stappen naar duurzame producten als de prijs vergelijkbaar is. ​



Renovatie op de radar
Bij het bevragen naar een eventuele badkamerrenovatie is er een opvallende bevinding: ondanks hoge tevredenheid van zijn/haar badkamer (83%), overweegt toch drie op tien Belgische huiseigenaren een renovatie. Hierbij zijn financiële overwegingen en prioriteitsstelling vaak vertragende factoren. ​

Wie niet tevreden is met zijn badkamer en wil renoveren, maar nog geen concrete plannen heeft hiervoor, geeft als hoofdreden dat er momenteel geen budget voor is (46%), gevolgd door dat het geen prioriteit is (30%). Toch is er een bereidwilligheid om binnen de 5 jaar de renovatie te kunnen realiseren. Bij wie de plannen nog niet concreet zijn, geeft de helft aan dat ze hier over 1 tot 2 jaar aan willen beginnen. De meerderheid van de Belgen met concrete renovatieplannen voor hun badkamer (62%) laat dit doen door een professionele installateur. ​

"Twee factoren die verklaren dat er geen budget is voor een badkamerrenovatie, was enerzijds de energiecrisis die focuste op het aanpakken van het verwarmingssysteem, en anderzijds de stijgende kostprijzen van de bouwmaterialen. Die stijging is zich nu aan het stabiliseren waardoor er mogelijkheden komen om ook die verouderde badkamer onder handen te nemen", verduidelijkt Indra Nijs, Managing Director bij Hansgrohe België.



Comfort boven duurzaamheid en design
Volgens het onderzoek vindt 76% van de ondervraagden comfort de belangrijkste factor in de badkamer, waarbij duurzaamheid (38%) en design (22%) op de achtergrond raken. Ook kwaliteit (62%) blijkt wat minder belangrijk, als het maar comfortabel blijft. De top 3 van prioriteiten wordt afgesloten met onderhoud (53%). ​ ​

De nood aan comfort uit zich in concrete voorkeuren qua badkamerproducten en –meubels. Zo schuiven er enkele duidelijke winnaars naar voor. De douche wint van het bad, een hangend badkamermeubel wint van een staand badkamermeubel, en een kraan aan de lavabo wint van een kraan uit de muur. Over één zaak is de strijd nog niet gestreden: toilet in de badkamer of niet, met een nipte meerderheid wint de badkamer zonder toilet.

"De resultaten tonen duidelijk dat, hoewel duurzaamheid een groeiend aandachtspunt is, Belgische huiseigenaren nog steeds de voorkeur geven aan comfort en functionaliteit in hun badkamer. Dit vertaalt zich in de badkamerindeling, de keuze van het type kraan, douche of bad, de keuze van de douchestraal, etc. Kortom, een plek waar ze met plezier willen vertoeven. Dankzij de lancering van onze verschillende badkamerconcepten waarbij elk product naadloos bij elkaar past, geven we de eindklant verschillende oplossingen om zijn droombadkamer te verwezenlijken", aldus Indra Nijs.

Prijs en comfort versus planeet
Als comfort voor de Belg primeert, hoe sterk is men dan bezig met duurzaamheid en waterverbruik? Uit de enquête blijkt dat driekwart van de Belgische huiseigenaars aangeven dat ze hun waterverbruik proberen te minimaliseren. Er heerst een grote bereidheid (85%) om over te stappen naar duurzame producten, maar meestal op voorwaarde dat de prijs vergelijkbaar is (63%). ​ ​

Belgen die niet bereid zijn om over te stappen op duurzame producten geven aan dat dit voornamelijk is, doordat ze tevreden zijn over hun huidige badkamerproducten (47%) of omdat ze hier geen interesse in hebben (39%). Een tiende (11%) geeft aan dat ze denken hierdoor in te boeten aan comfort.

"De resultaten tonen aan dat er nog werk aan de winkel is om de eindklant te informeren en bewust te maken over duurzame, betaalbare en waterbesparende producten waarbij ze niet hoeven in te boeten aan comfort, kwaliteit of design. Bij Hansgrohe doen we hier al decennialang onderzoek naar. Het resultaat zijn ecologische, stijlvolle badkamerproducten die de Belgen het doucheplezier garanderen dat ze verdienen, terwijl ze ook kosten en water besparen", besluit Indra Nijs.

Meer informatie:
hansgrohe
www.hansgrohe.nl

Publicatiedatum: