Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grohe Milaan Design Week Trendrapport: 'De badkamer als revitaliserende ruimte'

De Milaan Design Week dient als inspiratiebron voor architecten en ontwerpers en stimuleert samenwerking en experimenteren. Dit jaar liep één rode draad door de verschillende merk ervaringen: het idee van regeneratieve en transformatieve ruimtes. Patrick Speck, Leader LIXIL Global Design, EMENA vat samen waarom deze trend zeer relevant is, vooral voor watergerelateerde merken zoals GROHE: "Met een toenemend bewustzijn over geestelijke gezondheid en welzijn, neigen design trends naar het creëren van ruimtes en producten die ontspanning, mindfulness en stressvermindering bevorderen. Deze ontwikkeling komt overeen met de evolutie van de badkamer in de afgelopen jaren: waar de badkamer traditioneel gezien werd als een ruimte voor persoonlijke hygiëne, wordt het nu steeds meer beschouwd als een toevluchtsoord voor revitalisatie, verjonging en verzorging. Hierbij zien we een focus op drie belangrijke aspecten: biofiel design, personalisatie en waardevolle ervaringen."



Het eerste aspect, "biofiel ontwerp" brengt de natuur terug in gebouwde omgevingen. In de kern probeert biofiel design mensen weer in contact te brengen met natuur, door ruimtes te creëren met een positieve invloed op lichaam, geest en ziel. Het gaat hierbij om ruimtes gevuld met organische materialen, natuurlijk licht en groen om een gevoel van harmonie en welzijn op te roepen. Gebaseerd op het concept van "Aquatecture" - de samensmelting van water en architectuur - omarmde de GROHE SPA-installatie van dit jaar deze trend, waarbij natuur en architectuur samenkwamen in meeslepende ruimtes die de essentie van het premium submerk weerspiegelden. Organische vormen zoals de GROHE Icon 3D brachten een gevoel van fluïditeit en harmonie in het ontwerp, en doen denken aan zachte rondingen en vormen uit de natuur. Oplossingen zoals de conceptuele GROHE Atrio buitendouche vervagen de grenzen tussen binnen en buiten en vergroten het bereik van de Atrio productlijn. Ze maken het mogelijk om te genieten van het verkwikkende gevoel van douchen in de open lucht, omringd door de natuur.



Ruimtes op maat
Het concept van personalisatie wordt steeds belangrijker in badkamerdesign. Individuen proberen hun badkamers aan te passen aan hun unieke voorkeuren en behoeften. Met een aangepaste inrichting, afwerking en accessoires kunnen ruimtes hun persoonlijke stijl weerspiegelen en hun algehele welzijn verbeteren. De GROHE Colors collectie, met een breed palet aan tijdloze en duurzame kleuropties, speelt in op deze trend. De collectie is beschikbaar in verschillende productcategorieën en maakt het mogelijk om harmonieuze, gecoördineerde ruimtes te creëren die rust en sereniteit uitstralen. GROHE Allure Gravity, verkrijgbaar vanaf mei 2025, gaat nog een stap verder door een slank vierkant silhouet te combineren met grenzeloze mogelijkheden voor maatwerk, met verwisselbare afdekplaten gemaakt van glas, spiegel of kwarts. Het toppunt van maatwerk wordt vertegenwoordigd door de conceptuele GROHE Icon 3D-collectie: de 3D-metaalgeprinte producten herdefiniëren wat mogelijk is door het ontwerp van unieke vormen mogelijk te maken op basis van de specificaties van de klant, terwijl duurzaam productontwerp naar een nieuw niveau wordt getild.

Een transformerende ervaring creëren
Het laatste aspect dat bijdraagt aan revitalisering is het creëren van waardevolle ervaringen, wat de verlegde focus van producten naar ervaringen beschrijft. Consumenten richten zich steeds minder op materiële bezittingen, en hechten meer waarde aan unieke, kwalitatieve en gedenkwaardige ervaringen die hun leven verrijken en blijvende herinneringen creëren. Dit kan vele vormen aannemen, van afwerkingen die een gevoelssensatie in de badkamer brengen zoals de nieuwe GROHE Satin afwerking, tot strakke, minimalistische ontwerpen die een rustgevende sfeer opwekken.

"Het thema van de Milan Design Week van dit jaar, 'Materia Natura', heeft de trend van de natuur in architectuur versterkt, de welzijnsvoordelen van deze samensmelting benadrukt, en geresulteerd in 'wedergeboorte' als overkoepelend thema van badkamerdesign. Ik geloof dat deze trend Milaan zal overstijgen en in de toekomst steeds belangrijker zal worden. Met GROHE SPA leggen we de basis om deze ontwikkeling tegemoet te komen met oplossingen die consumenten in staat stellen om 'Salus per aquam', oftewel 'gezondheid door water' - te ervaren," legt Speck uit.

Meer informatie:
Grohe
www.grohe.nl

Publicatiedatum: