In de 2e helft van 2022 had 52% van de interieurbouwers een hogere omzet. Dat is een afname van 8% in vergelijking met de 1e helft van 2022. Het percentage interieurbouwers met een lagere omzet, daalde met 2% naar 11%. Interieurbouwers deden het qua omzetgroei met 52% beter dan woonmeubelfabrikanten (38%) en iets beter dan de toeleveranciers (47%). Opvallend bij toeleveranciers is het hoge percentage respondenten waar de omzet terugliep (29%). Dat meldt het CBM in de Conjunctuur Monitor 2023.
De helft van de interieurbouwers (51%) had het afgelopen half jaar een hogere orderintake. Dat is een daling van 10% in een half jaar. Bij 15% verslechterde de orderintake. Ter vergelijking, bij woonmeubelfabrikanten had een derde (31%) van de respondenten een lagere orderintake. Het percentage bedrijven met een hogere orderintake liep bij de toeleveranciers terug van 83% naar 47%. Ook hier had een derde van de respondenten (35%) een lagere orderintake. Het aantal interieurbouwers met een hoger aantal offerteaanvragen liep terug van 37% naar 28%. Eén op de vijf respondenten (22%) had juist minder offerte-aanvragen. Daarnaast daalde het aantal interieurbouwers dat beter scoorde op offertes met 12% naar 17%. Qua bedrijfsresultaten scoren interieur- bouwers zowel in de 1e als in de 2e helft van 2022 hetzelfde. Bij 45% verbeterde het bedrijfsresultaat, bij 14% verslechterde het.
Ook qua bezetting van de productiecapaciteit veranderde er niet veel. Bij 33% verbeterde die en bij 12% verslechterde die. Eén op de vier interieurbouwers (25%) heeft het afgelopen half jaar meer personeel aangenomen, bij 43% groeiden de investeringen. Daar staat tegenover dat de investeringen bij één op de vijf interieurbouwers juist afnamen.
Verwachtingen 1e helft 2023
Qua verwachtingen bleef het beeld vergelijkbaar met de vorige periode; 31% verwacht omzetgroei, 28% een hogere orderintake en 31% een beter bedrijfsresultaat. Eén op de vier interieurbouwers verwacht meer personeel aan te nemen en 28% verwacht meer te investeren. Het percentage interieurbouwers dat verwacht minder te gaan investeren is opgelopen van 12% naar 18%. Het aantal interieurbouwers dat het afgelopen half jaar met winst draaide is met 4% gestegen naar 66%. Een derde maakte dus geen winst en 7% maakt verlies, een daling van 5%.
Twee maal per jaar brengt Koninklijke CBM de conjunctuurmonitor interieurbouw en meubelindustrie uit. In deze monitor zijn de resultaten weergegeven die door middel van meerdere enquêtes onder de leden zijn verkregen. Dankzij die bijdrage is er een goed en betrouwbaar beeld ontstaan van de ontwikkelingen in de branche.


Abonneren
Vacatures
- Bedrijfsleider | Cools Bekledingen
- Account Manager Nederland | Bodilson
- Accountmanager | STEEL Benelux BV
- Commercieel Administratief Medewerker | Blend Window Fashion
- Accountmanager Noord Nederland | Gerster
- Accountmanager Regio West-Nederland | Just Design
- Accountmanager Buitendienst | GARANT Nederland
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Groothandel in hout- en plaatmateriaal failliet
- Eén van Duitslands oudste bankenfabrikanten vraagt faillissement aan
- JYSK geeft verlaat buitenseizoen boost door 130 tuinartikelen extra in prijs te verlagen
- Mira Nasruddin rond droomproject af: landelijke woning krijgt complete metamorfose
- Woonwinkel in midden-Nederland te koop aangeboden
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Interieurbouwers: omzet en orderintake dalen
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-26 Nathalie Wieferink lanceert Studio Nathalie Samson
- 2023-05-26 78% van de Nederlanders bezocht tenminste 1 keer een bouwmarkt in de afgelopen 12 maanden
- 2023-05-26 'Lagere woningprijzen gunstig voor doorstomer'
- 2023-05-26 ING signaleert: 'Toch nog een recessie?'
- 2023-05-26 9 op 10 Nederlanders willen in hun gemeente ‘een straat erbij’ om woningnood aan te pakken
- 2023-05-25 EK-gebouw in Hoevelaken mogelijk noodopvanglocatie voor asielzoekers
- 2023-05-25 Woontrend Event bij TMC Bergen op Zoom
- 2023-05-25 Deze Nederlandse stad blijft het aantrekkelijkst om in te wonen
- 2023-05-25 Hoe gaan we om met de pijn van inflatie?
- 2023-05-25 Pop-up banenwinkel landelijke primeur
- 2023-05-25 Otto Group maakt flink verlies
- 2023-05-25 Dit is de 'Beste Stand' op Design District 2023
- 2023-05-25 Global head of brand marketing verlaat Ankorstore
- 2023-05-24 Textiles & More showt nieuwe dessins, duurzamere vloeren- en handtuft en geweven collecties
- 2023-05-24 Nieuw pand voor Hubo Sint-Annaland
- 2023-05-24 Herstel passantenaantallen zet door
- 2023-05-24 Artemis Group boekt opnieuw een goed jaar
- 2023-05-24 Grote najaarstentoonstelling paleis Soesterdijk
- 2023-05-24 15 bedrijven in de problemen na brand kringloper
- 2023-05-24 'Juiste gereedschap is cruciaal bij inrichten van je huis'