Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumptie huishoudens groeit ruim 5%, minder aan woninginrichtingsartikelen uitgegeven

In juni 2022 hebben consumenten 5,2 procent meer besteed dan in juni 2021, meldt het CBS vandaag (woensdag 17 augustus). Ze gaven meer uit aan diensten, maar minder aan goederen. De groei is minder groot dan in de voorgaande maanden van 2022.

Consumenten hebben in juni, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, ruim 14 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in juni 2021. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.


Foto ter illustratie © Polina Ponomareva | Dreamstime.com 

In juni hebben consumenten bijna 8 procent minder besteed aan duurzame goederen dan in juni 2021. Vooral aan personenauto’s en woninginrichtingsartikelen hebben ze minder uitgegeven.

Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten 4,5 procent minder gespendeerd aan voedingsmiddelen, dranken en tabak dan in juni 2021. Aan overige goederen, zoals aardgas, autobrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten, hebben ze bijna 2 procent minder besteed dan een jaar eerder. Consumenten besteedden minder aan motorbrandstoffen en verbruikten minder energie.

Circa drie weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in juni ruim 6 procent kleiner was dan in juni 2021. Het volume van de non-foodsector kromp met 8 procent, terwijl het volume van de foodsector kromp met bijna 5 procent. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.

Publicatiedatum: