Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Online bestedingen groeien met 7% naar € 8,2 miljard in Q1'

Gisteren, donderdag 30 juni berichtte het CBS dat de online omzet in mei 8,4 procent lager dan in mei 2021. Over het hele eerste kwartaal van 2022 gerekend zijn de totale online bestedingen gestegen naar € 8,2 miljard, een plus van 7% ten opzichte van lockdown-kwartaal Q1 2021. Dat meldt Thuiswinkel.org.



De groei wordt aangejaagd door de sterke groei van diensten (+125%). Voor producten is er dit kwartaal geen groei, maar een krimp van 18%. Tegelijkertijd liggen de online bestedingen van producten nog altijd op een hoger niveau dan Q1 2020 en Q1 2019 (pre-corona). Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Marlene ten Ham, algemeen directeur Thuiswinkel.org: “Vanaf 10 januari ging Nederland stap voor stap open. De enorme coronapieken in het online bestellen zijn hierdoor voorbij. Toch gaan we niet helemaal terug naar de groeicurve waar we op zaten. Waar pre-corona de groei in online bestedingen in Q1 leek af te vlakken, zitten we nu weer op een groei van 7%. En wanneer we Q1 2019 als basiskwartaal nemen, zien we dat online bestedingen in Q1 2022 30% hoger liggen.”

Diensten aanjager groei online bestedingen
Na een sterk vierde kwartaal in 2021 is ook begin 2022 de opleving van de dienstensector goed te zien. Zo kennen de categorieën Pakketreizen en Tickets voor Attracties & Evenementen een verviervoudiging wat betreft de online aankopen én de online bestedingen. Daarnaast laat het onderzoek zien dat consumenten gemiddeld meer hebben uitgegeven binnen deze categorieën.

”Consumenten hebben, ondanks de lockdown begin dit jaar, wel het vertrouwen gehad dat ze dit voorjaar en deze zomer weer op reis kunnen gaan. We verwachten dat deze groei doorzet in Q2 wanneer meer last-minute boekers hun aankopen doen”, aldus Ten Ham.

Online bestedingen producten krimpt
Alle categorieën laten een daling zien in de online bestedingen en alleen Food/Nearfood en Media & Entertainment ervaren een lichte stijging in de online aankopen (respectievelijk: 2% en 1%). Ten Ham: “Voor Media & Entertainment zien we de toetreding van nieuwe streamingpartijen als Viaplay en HBO Max op de Nederlandse markt. Voor Food/Nearfood blijft de stijgende lijn in online aankopen doorzetten als gevolg van een hoger aantal online kopende huishoudens vanwege diverse lockdowns. Dit zie je ook terug in de online bestedingen: Food/Nearfood krimpt weliswaar 1% vergeleken met Q1 2021, maar ligt dit kwartaal 125% hoger ten opzichte van Q1 2019 en 81% hoger ten opzichte van Q1 2020.”

Ten Ham vervolgt: “De groei in producten ten opzichte van het pre-coronaniveau wordt het meest duidelijk wanneer je kijkt naar de absolute online bestedingen. In Q1 2019 gaven consumenten 3,2 miljard euro uit aan producten, tijdens de lockdown piekte dit naar 6,3 miljard en nu ligt producten op 5,1 miljard. Dit is nog steeds 2 miljard euro hoger dan slechts 3 jaar geleden. Diensten komen dit kwartaal weer terug op het pre-corona niveau van 3,1 miljard.”

Bron: Thuiswinkel.org

Publicatiedatum: