Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Containerhavens verkeren nog jaren in chaos'

Binnenvaartschippers en vrachtwagenchauffeurs die moeten zorgen voor een goede doorvoer zijn nog lang niet verlost van de containerchaos rond de Rotterdamse haven. Ook de hoge tarieven door het tekort aan zeecontainers zijn de komende jaren een blijvertje. Dat voorspelden experts donderdag tijdens het jaarlijkse havendebat van Nieuwsblad Transport. Dat meldt De Telgraaf.



De Belgische havenhoogleraar Theo Notteboom toont tijdens het debat aan dat de tarieven van containers op vijf tot zes maal de voorheen gangbare prijs liggen. "In de vorige crisis, in 2008, mochten ze juist van Brussel niet samenwerken. Eind 2019 besloot de Europese Commissie dat dat wel mocht." Nu zijn alle grote containerrederijen verenigd in drie allianties.

Notteboom rekent op bescheiden normalisatie in 2023 of 2024, omdat er veel nieuwe schepen besteld zijn, waardoor de dynamiek tussen vraag en aanbod meer zal normaliseren. 

Tot die tijd blijft het vooral veel vingerwijzen tussen binnenvaart, verladers, de grote containerrederijen, de diepzeehavens en de terminals, over wie meer kan doen om de containerchaos het hoofd te bieden.

Lees hier het (premium) artikel.

Publicatiedatum: