Binnenvaartschippers en vrachtwagenchauffeurs die moeten zorgen voor een goede doorvoer zijn nog lang niet verlost van de containerchaos rond de Rotterdamse haven. Ook de hoge tarieven door het tekort aan zeecontainers zijn de komende jaren een blijvertje. Dat voorspelden experts donderdag tijdens het jaarlijkse havendebat van Nieuwsblad Transport. Dat meldt De Telgraaf.
De Belgische havenhoogleraar Theo Notteboom toont tijdens het debat aan dat de tarieven van containers op vijf tot zes maal de voorheen gangbare prijs liggen. "In de vorige crisis, in 2008, mochten ze juist van Brussel niet samenwerken. Eind 2019 besloot de Europese Commissie dat dat wel mocht." Nu zijn alle grote containerrederijen verenigd in drie allianties.
Notteboom rekent op bescheiden normalisatie in 2023 of 2024, omdat er veel nieuwe schepen besteld zijn, waardoor de dynamiek tussen vraag en aanbod meer zal normaliseren.
Tot die tijd blijft het vooral veel vingerwijzen tussen binnenvaart, verladers, de grote containerrederijen, de diepzeehavens en de terminals, over wie meer kan doen om de containerchaos het hoofd te bieden.
Lees hier het (premium) artikel.