Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Paul van Moorselaar van Hotbath: "Badkamer wordt steeds meer een wellness"

Bij kranenmerk Hotbath staat Italiaanse perfectie en verfijnde ontwerpen centraal. Dat vertellen Paul van Moorselaar en Stefanie Starreveld van het bedrijf uit Schiedam tijdens een bezoek aan de showroom. "We produceren alles in Italië. Hier zijn de specialisten aanwezig op het gebied van kraantechnologie, -ontwerp en -productie.” Samen met het team uit Italië lanceert het kranenmerk de nieuwe collectie genaamd Gal. "Het produceren in Italië resulteert in kortere transporttijden." Voorraad en snelheid is de sleutel tot succes van het sanitairbedrijf. "Dit heeft er mede voor gezorgd dat we volgens planning de nieuwe collectie Gal hebben kunnen lanceren." 


Paul van Moorselaar in de showroom van het sanitairmerk. Achter hem de vijftien gangbare kleuren.

Toeval
Het succes van Hotbath begint met een serie fonteinkranen. "De vorige eigenaar, Erwin Liesting, had goede contacten met fabrikanten in Italië die kraanwerken produceren. Als proef liet hij in 2007 vier fonteintjes produceren om te kijken of dit een succes kon worden. Het eerste zaadje was geplant voor Hotbath. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en worden de kranen nog steeds rond het Orta-meer vervaardigd."



Gal
De nieuwe serie Gal is compleet, geeft Paul aan. "Van inbouw doucheset tot fonteinkraan en bijpassende accessoires. De hele badkamer kan worden voorzien met producten van Gal. De ontwerpen zijn geïnspireerd op eerdere goedlopende collecties die we voeren. Maar ook op het feit dat de badkamer steeds meer als een wellness wordt gezien." De serie is verkrijgbaar in chroom, mat zwart, geborsteld messing PVD en de twee nieuwe finishes geborsteld gunmetal PVD en geborsteld nikkel PVD. 

Trends
De nieuwe finishes die het bedrijf aan het palet hebben toegevoegd zijn volgens het duo een logische keuze. "Je wilt blijven vernieuwen. We hebben al vijftien finishes en met de nieuwe finishes spelen we nog beter in op de vraag uit de markt. Een van die vragen/trends is dat de badkamer steeds meer op een wellness moet lijken." Al vertellend pakt Paul een zwarte kraan. "Zwart blijft ontzettend populair, maar zijn voorganger chroom is nog steeds een van de meest verkochte finishes. Daarom bieden we met de nieuwe serie vijf verschillende finishes die momenteel winnen aan populariteit."



"Toch kom je van alles tegen, je ziet steeds meer gedurfde keuzes, met bijvoorbeeld mat witte of goudglanzende kranen. Deze afwisseling maakt het leuk." Daarmee wordt er direct aangegeven dat ze niet zijn gericht op de massa. "Onze eindklant is de consument. De verkoop van onze kranen verloopt daarom alleen via dealers en werken daarnaast ook veel samen met architecten en interieurstylisten die in opdracht woonhuizen ontwerpen en inrichten."

Voorraad
Rondom de actualiteiten van grondstoftekorten en transport weet het tweetal goed te verwoorden hoe Hotbath de dans ontspringt. "Om te beginnen hebben we een ruime voorraad. Op deze manier kunnen we een dip in de markt, zoals corona, goed opvangen. De productie stond op een laag pitje. Dankzij onze reserves konden we veel orders gewoon blijven uitleveren." 

Toch zijn er ook in de branche waarin Hotbath werkzaam is grondstoftekorten. "Messing is de laatste tijd een product dat steeds schaarser wordt. Al onze kraanwerken worden hiervan  in de basis vervaardigd."



Transport
"Voor ons is het een groot voordeel dat we in Italië produceren. Binnen drie dagen staat de vracht bij ons op de stoep. Sterker nog, de klant heeft het in het meest gunstigste geval al in de winkel." 
Paul geeft aan dat dit komt door de korte lijntjes. "We hebben goed contact met onze fabrieken, een belletje en het is geregeld. Daarnaast is een trein- of vrachtwagenrit te doen voor de producten en zitten we niet met de containerschaarste. Wat voor ons ook van belang is, is dat deze manier van transporteren ook nog eens duurzamer is."

Vlaamse markt
Hotbath haalt het overgrote deel van zijn omzet uit zijn thuismarkt, en de rest uit België, Frankrijk, Israël en Nieuw-Zeeland. Wereldwijd eigenlijk. De bedoeling is het merk in de komende jaren ook nadrukkelijk in de Belgische markt te positioneren. "We hebben  nu twee collega’s actief op de Vlaamse markt en ook daar krijgen we steeds meer verkooppunten. Inclusief de Nederlandse dealers zijn onze producten in meer dan 450 showrooms te vinden. Dit is een aantal waar we trots op zijn en waarmee we ons niet exclusief maar wel selectief in de markt positioneren", besluiten Paul en Stefanie.

Meer informatie:
Hotbath
info@hotbath.nl
www.hotbath.nl