Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Trendmonitor: online zoekgedrag naar vloerbedekking sterk toegenomen

Marktdata.nl heeft een uitvoerige analyse uitgevoerd van de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de nu verschenen Vloerbedekking Trendmonitor 2020. Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het zoekvolume in de eerste helft van 2020 met 67% is gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.


Het online zoekgedrag naar vloerbedekking is sterk toegenomen. FOTO'S INTERFLOOR  

Soorten vloerbedekking
Tussen de verschillende soorten vloerbedekking bestaan flinke verschillen in de ontwikkeling van het online zoekvolume. Zo laten vloerkleden, PVC-vloeren en tegelvloeren een zeer sterke groei van het zoekvolume zien. De groei van het zoekvolume van parket en laminaat lopen dit jaar duidelijk achter op het gemiddelde groeipercentage van alle vloerbedekking.

Materialen
Het onderzoeksrapport geeft ook een inkijk in de populariteit van materialen van vloerbedekking. Dit jaar zien we een sterke relatieve groei van belangstelling in riet, terrazzo, jute, marmer, keramisch en PVC. Omgekeerd zijn er ook materiaalsoorten met een dalende relatieve populariteit, waar onder parket en laminaat.

Kleuren
Was de kleur okergeel in de periode 2017-2019 nog de meest trending kleur qua groei in het zoekvolume, die tijd ligt inmiddels achter ons. Okergeel kent dit jaar een relatieve daling van het zoekvolume van 29%. Kleuren met een boven gemiddelde groei in populariteit zijn beige, crème, oranje, taupe, zwart, bruin en groen.

Merken en winkelformules
Naar welke merken en winkelformules wordt er het meest gezocht als men zich online oriënteert op vloerbedekking? Ook dat is in kaart gebracht. Op totaalniveau, dus voor alle soorten vloerbedekking, staat Ikea alle jaren op de eerste plaats van de ranglijst. Opvallend is het grote aantal bouwmarktformules dat in de top-10 staat. Zowel Gamma, Praxis, Karwei als Hornbach staan in de top tien van meest gezochte merken en winkelformules op het gebied van vloerbedekking.

De belangrijkste trends en ontwikkelingen en ranglijsten van merken en winkelformules zijn in de Vloerbedekking Trendmonitor 2020 tevens per soort vloerbedekking in kaart gebracht.

De Vloerbedekking Trendmonitor 2020 biedt u inzicht in de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot vloerbedekking.

Middels een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (juli 2016 t/m juni 2020) is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). Waar zoekt men naar op het gebied van vloerbedekking voor in huis? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten en type producten wordt er gezocht? In de analyse is tevens het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van vloerbedekking in kaart gebracht, onderverdeeld in tapijt, kleden, laminaat, PVC, tegels, matten en parket. De ontwikkelingen en trends worden zowel over de periode 2017-2019 inzichtelijk gemaakt als ook over de eerste helft van 2020, sinds het uitbreken van de coronapandemie.

Met behulp van Coosto, een social media analyse tool, is het openbare berichtenverkeer in kaart gebracht over de periode 2010 tot en met het eerste halfjaar van 2020 met betrekking tot de vijf belangrijkste (in Google meest gezochte) merken en winkelformules per soort vloerbedekking. Hiermee krijgt u inzicht in de loyaliteitsfase van de customer journey (betrokkenheid en sentiment). Coosto biedt inzicht in het volume en het sentiment van het openbare online berichtenverkeer.

Meer informatie:
Martdata
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: