Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Detremmerie, producent van badkamermeubelen en sanitairproducten

Koen Ducatteeuw: "Als trendsetter is het een extra uitdaging om deze crisis te overwinnen"

Detremmerie, producent van badkamermeubelen en sanitairproducten die in meer dan 425 showrooms in de Benelux worden verkocht, heeft de coronaperiode goed doorstaan. "Zoals voor iedereen was het uitbreken van Covid-19 toch wel een schok, die we gelukkig als bedrijf tot een rimpel hebben kunnen herleiden", laat algemeen directeur Koen Ducatteeuw weten. "Wij hebben onze fabriek in de piek van het virus twee weken gesloten om de veiligheid van onze werknemers te garanderen. We hebben echter 16.000 m2 bedrijfsoppervlakte, dus ruimte genoeg voor iedereen om de social distancing te garanderen.
Door de goede en jarenlange relatie met onze toeleveranciers, hebben wij tijdens deze sluiting overal waar mogelijk de bestaande stocks wastafelbladen opgekocht. Hierdoor leveren we nu al weer perfect uit en weten we onze levertermijn terug te brengen naar de gewoonlijke 4 à 6 weken." 

Merkt u al enig herstel?
"Onze omzetten hebben een lichte deuk gekregen door de twee weken sluiting. In Nederland merken we nog steeds een lichte stijging; in België hebben we een achterstand, omdat de toonzalen hier enkele weken helemaal dicht waren.

We merken ook dat de stockproducten en de private labels het tijdens de periode heel goed hebben gedaan. Echter kunnen onze klanten op de beide oren slapen; ook de referentie artikelen worden opnieuw tijdig uitgeleverd. Tijdens de crisis hebben wij een open communicatie gevoerd met onze klanten en tijdelijk de levertijd met twee weken verlengd. Deze communicatie werd goed ontvangen en we hebben dit perfect gerespecteerd. Zowel de eindklant als de groothandel en installateur waren tevreden met deze duidelijke stelling."

Is de configurator van Detremmerie juist in deze periode vaker gebruikt dan normaal?
"De digitale wereld heeft het voor iedereen goed gedaan tijdens de coronacrisis. Ook wij merken dat de mensen des te meer het besef hadden om een goede thuis te maken. Nu iedereen verplicht was om thuis te blijven, werd het interieur en de badkamer belangrijker. Er werd tijd gemaakt om plannen te smeden en uit te werken. Showrooms waren dicht, dus was het ideaal om met de configurator de badkamer uit te werken. Dit werd dan ook massaal gedaan; het is dan ook de perfecte voorbereiding voor de actuele toonzaalbezoeken. Zo kon men tijdens de crisis thuis heel creatief zijn."

Ooit was uw bedrijf marktvolger, nu trendsetter - zoals u in een vorig interview met Wonen360 aangaf. Is dat een extra uitdaging in deze coronatijd?
"Wij houden van creatieve en actieve mensen. Ook wij hebben tijdens deze tijd niet stil gezeten. Als trendsetter is het een extra uitdaging om deze crisis te overwinnen. We hadden net tal van noviteiten gepresenteerd in Amsterdam op de VT Wonen & Design Beurs en daarna in Brussel op Batibouw en deze dienen nog te worden geïmplementeerd in tal van showrooms. Toch hebben we tijdens deze periode verder ontwikkeld en brengen we voor het eind van het jaar nog tal van noviteiten op de markt: nieuwe baden, 205 nieuwe kleuren, nieuwe wastafels en nieuwe spiegels en -kasten."

Uw bedrijf brengt producten op de markt die door minimaal 90% van de potentiële kopers aantrekkelijk gevonden moet worden. Hoe is dat in het afgelopen half jaar gegaan?
"Zoals eerder uitgelegd, werden onze noviteiten op de beurzen in Brussel en Amsterdam super onthaald. No Limit Mystery met de verzonken marmer wasbakken en bijpassende douchebakken werden reeds voor heel wat showrooms besteld. No Limit Round met zijn softe vormen doet het ook super en wordt nu aangevuld met een bijpassend bad Thorgan. De No Limit Deluxe in mat gelakt én in verstek is de kers op de taart en wordt door velen gesmaakt.

Is de nieuwe spuitcabine al in gebruik genomen? 
"Nog niet. Door de crisis en enkele praktische zaken is het gebouw waar de nieuwe spuitcabine moet komen nog niet klaar. Dit was voorzien voor juli 2021 en deze deadline zal worden gehaald. Deze nieuwe spuitcabine zal ons de mogelijkheid geven om ons lakwerk uit te breiden naar alle Ral kleuren; dit zijn 205 kleuren gaande van geel, oranje, rood, over blauw,groen, lila to bruin, wit en grijs. Kortom dit zal een waaier van mogelijkheden bieden. Met de bestaande cabines kan dit ook al en vandaar dat we vanaf september 2020 deze mogelijkheid al geven. Onze No Limit Round, Deluxe en alle open regalen No Limit zullen in alle 205 Ral kleuren reeds leverbaar zijn. Onze capaciteit zal tegen juli 2021 worden verdriedubbeld in dit segment."

Op personeelsgebied was u op zoek naar een exportmanager, die uw bedrijf buiten de Benelux op de kaart moest zetten. Hoe staat het daar mee?
"Onze No Limit visie geldt niet alleen voor ons assortiment, maar ook naar onze groei en de wil om de beste te zijn. Uiteraard laten we ons niet afschrikken door deze crisis en gaan we hier mee door. We hebben dit echter een paar maand uitgesteld. Het is zinloos om nieuwe landen aan te boren als er geen fysieke bezoeken kunnen zijn. In september zetten wij onze zoektocht verder naar een geschikt persoon, want we vinden het belangrijk om de juiste partners te vinden om op lange termijn de groei te kunnen ondersteunen. Zomaar groeien interesseert ons niet, deze producten liggen ons te nauw aan het hart om deze niet de juiste aandacht te laten geven."

U doet overal inspiratie op (tijdens beurzen, maar ook in hotels en restaurants en via de vakmedia). Nog iets bijzonders tegengekomen in de afgelopen zes maanden? 
"Het is duidelijk dat kleur toch wel zijn intrede doet in heel wat interieurs; heel wat mensen zijn bang om dit te doen. Echter komt kleur heel vaak terug en is het eigenlijk nooit weggeweest. De juiste kleuren blijven altijd mooi, zoals bij voorbeeld ons santorini blue en wijnrood, die maken reeds meer dan 25 jaar deel uit van ons assortiment en blijven nu meer dan ooit heel actueel."

Hoe ziet u de (nabije) toekomst?
"Detremmerie wist in de voorbije crisissen steeds zijn marktpositie te verstevigen. Wij blijven in dergelijke periodes nooit bij de pakken zitten: onze toonzaal werd gerestyled, van nieuwe laminaat voorzien, herschilderd, ons assortiment werd onder de loep genomen en onze toekomstplannen werden verder uitgewerkt. We zijn klaar voor een kleurrijke toekomst", besluit CEO Koen Ducatteeuw.

Meer informatie:
Detremmerie n.v.
Spijkerlaan 153
8791 Beveren-Leie
0032 56 71 46 01
0032 56 70 42 99
info@detremmerie.be
www.detremmerie.be