Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Directeur houdt pleidooi voor samenwerking in de woonbranche

Pieter Hogenhout: "Als Zuiver hebben we het roer stevig in handen, maar niet de omzet"

Zuiver BV, de onderneming achter de interieurmerken Zuiver, Dutchbone en Bold Monkey, zag half februari de coronacrisis in Azië toeslaan en verzocht fabrikanten aldaar om hun bestelde producten met spoed naar Nederland te verschepen. Daardoor zat het interieurbedrijf uit Westzaan in de afgelopen maanden geen moment zonder voorraad.
Door kordaat optreden van de directie staat Zuiver er relatief gezien goed voor. "We waren het eerste bedrijf in Nederland dat een overbruggingskrediet uitgekeerd kreeg. Dat gaf gelijk een stuk rust. Het geeft wel aan dat we in de kern een gezond bedrijf zijn", vertelt Managing Director Pieter Hogenhout.

Managing Director Hogenhout, met rechts lounge chair Madison.

"We zitten in een hectische tijd, maar hebben het stuur stevig in handen", vervolgt Hogenhout. "We werken met veel jonge mensen die vaak alleen thuis zitten. Die vinden het nu na een week of acht wel vervelend worden, omdat ze bijna nergens naar toe kunnen. Als Zuiver hebben we een sociale werkomgeving, zo lunchen en sporten we samen, dat missen we echt wel nu."

Eind februari, begin maart was Zuiver blij dat het ruim in de voorraad kwam te zitten. "Maar niet snel daarna gingen ook andere landen dicht en verkochten we niks meer. En dat terwijl er een berg voorraad op ons af kwam. 
Onze eerste zorg was het welzijn van onze medewerkers. Binnen twee dagen kon iedereen thuiswerken. We hebben onder andere bureaustoelen en beeldschermen langs gebracht zodat iedereen optimaal vanuit huis kon werken. Probleem was wel dat we nog een aantal medewerkers op reis hadden in Japan, Taiwan en Indonesië. Het werd nog even spannend, maar gelukkig hebben we uiteindelijk iedereen veilig thuisgekregen."


Kussens Beverly met rechts stoel Jort, beide van Zuiver.

Drie scenario's
In de eerste week van maart werkte de directie van Zuiver BV, dat in 1998 is opgericht, drie toekomstscenario's uit afhankelijk van hoe groot de coronacrisis zou uitpakken. Onder leiding van een crisisteam werd daaraan gestalte gegeven.
Iedere ochtend komen de betrokkenen online samen om de laatste stand van zaken door te nemen. Niet alleen moest de goederenstroom gered worden, ook de liquiditeit van het bedrijf moest gezond blijven. Impopulaire maatregelen moesten eveneens getroffen worden. Dat werd half maart gedaan. Samenwerkingen met ZZP'ers en andere flexkrachten werden opgezegd. "Dat is natuurlijk een drama", benadrukt Hogenhout. "Van het vaste personeel is niemand naar huis gestuurd. Twee keer per week wordt online met alle collega's overlegd. Dat heeft het onderlinge saamhorigheidsgevoel wel versterkt. We knokken er samen voor. De veerkracht is groot; onze Zuiver-cultuur maakt ook dat we heel sterk zijn."

De Spring/Summer collectie van Zuiver, met o.a. de Summer 4.5-zits bank, Spike fauteuil, Barbier walnut sideboard en Dream vloerkleed.

Nieuwe werkelijkheid
"Intussen is de nieuwe werkelijkheid aangebroken. België, Duitsland en Frankrijk zijn weer open. Nou, we hebben meer voorraad dan normaal, dus onze USP's dat we snel én uit voorraad kunnen leveren kunnen we nu meer dan ooit waarmaken", zegt Hogenhout met een lach.

"Voor het komende jaar hadden we een omzetgroei van 20% voorzien, maar die prognose gaan we niet meer realiseren. Hoe het najaar gaat verlopen, weet niemand. Hopelijk valt het mee. De economische impact schat ik echter hoog in. Ook volgend jaar nog."

Mooi om te vernemen is dat Zuiver BV naar klanten een mail stuurde met de vraag 'Hoe kunnen we je helpen?'. Hogenhout: "Onze markt moet wel overleven. We hebben elkaar nodig. We zijn klanten onder andere tegemoet gekomen door kredieten te verruimen. Als Zuiver hebben we het roer stevig in handen, maar niet de omzet."

Dressboy Lion uit de collectie van Dutchbone.

Amerika
Hogenhout is sinds 2014 werkzaam bij Zuiver, eerst als Commercieel Directeur en sinds 2019 als Managing Director. Hij is medeverantwoordelijk voor de verdere professionalisering en expansie van het interieurbedrijf. Inmiddels zijn er ruim 900 verkooppunten in meer dan 70 landen en werken er 75 werknemers vanuit het hoofdkantoor in Westzaan. Een verdere internationale groei is één van de ambities voor de toekomst, zo werd vorig jaar nog aangekondigd. Het bedrijf wilde concrete stappen gaan zetten op de Amerikaanse markt. "Daar ligt nu ook alles stil. De beurs High Point is verschoven naar oktober, daar staan we straks wel. Maar om je als bedrijf te ontwikkelen, heb je contacten nodig. Dus hebben we nu sowieso met een vertraging van een half jaar te maken.
De uitdaging wordt hoe de economie zich in de diverse landen gaat ontwikkelen. Nederland is het meest positief, zeker als ik dat vergelijk met landen als Frankrijk, Spanje en Italië. Ons land heeft vooral snel en stevig gereageerd", vindt Hogenhout.

Open dagen
Zuiver was in het verleden op menig beurs te vinden. Om (potentiële) klanten op de hoogte te houden van nieuwe collecties, houdt het bedrijf open dagen. "Maar pas na de zomer. Vanaf juni willen we 1 op 1 bezoeken houden in onze showrooms in Zaandam. Dat bezoekers de garantie hebben dat er niet veel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn. Verder zijn we druk bezig met de inrichting van een digitale showroom om zo onze nieuwe najaarscollecties aan onze klanten in binnen- en buitenland te kunnen presenteren. Dat wordt toch steeds meer de nieuwe werkelijkheid."

In de afgelopen maanden had Zuiver ondanks de coronacrisis de marketingcampagne Spring/Summer via social media door laten gaan. "We hadden al voor de crisis deze bedacht met als doel om mensen te activeren naar de fysieke winkel te komen. Consumenten kunnen een voucher aanvragen en daarmee in de winkel een presentje krijgen. We hebben die periode zojuist verlengd, omdat we vooral in de afgelopen twee weken zien dat de voucher volop ingeleverd wordt. Het doel was om voor meer winkel traffic te zorgen, dat is zeker gelukt", vindt Hogenhout.

De 'Too pretty to sit on' bank, No on is you neon-sign, Act Ironic bijzettafel en I am not a Macaron poef uit de collectie Bold Monkey.

De directeur is tot slot van mening dat de branche elkaar zeker in de komende periode moet steunen. "We moeten er met z'n allen voor zorgen dat als de economische impact komt, mensen hun geld blijven besteden in wonen. Het is belangrijk om het thuis goed te maken, daar moeten we als branches op in zetten. We moeten dan ook met elkaar optrekken om ervoor te zorgen dat mensen na het verven en behangen ook meubels gaan aanschaffen om het thuis zo fijn mogelijk te hebben."

Meer informatie:
Zuiver BV
+31(0)75 6146020 
info@zuiver.com
www.zuiver.com
www.dutchbone.com