Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Lieven de Coene, Jannick Pattyn en Jeroen v/d Borg

Confortluxe en Meubelfabriek Lievens: enorme omzetdaling in Nederland, België zelfs naar nul

Confortluxe NV is (na Velda) de tweede grootste meubelproducent van België. Het bedrijf maakt banken, relaxfauteuils en boxsprings. Samen met Meubelfabriek Lievens, dat gespecialiseerd is in woonkamermeubilair en eetkamerstoelen, maken beide groothandels en fabrikanten deel uit van de familiale holding Telinfra. Al meer dan een halve eeuw timmeren ze met veel succes aan de weg. Maar niet eerder in de geschiedenis worden (ook) beide bedrijven geconfronteerd met forse omzetdalingen. In België is zelfs het nulpunt bereikt.

Het team van Confortluxe en Lievens Meubelfabriek op Meubelbeurs Brussel, met v.l.n.r. Jeroen van der Borg, Bart Veenhuizen, Pushpa Decuypere, Julia Nasonova en Frank Flipse.

We leggen algemeen directeur Lieven Decoene van Confortluxe, commercieel directeur Jannick Pattyn van Lievens en de Nederlandse marketing- en salesmanager Jeroen v/d Borg verschillende vragen voor.

Welke maatregelen hebben Confortluxe NV en Meubelfabriek Lievens genomen om de verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan? 
"We hebben alle nodige beschermingsmiddelen, onder andere maskers, ontsmettingsmiddelen etc. aan het personeel aangeboden op de kantoren, fabrieken en magazijnen om veilig te kunnen werken. De sociale distance wordt daarbij gerespecteerd. De buitendienst medewerkers werken vanuit huis en zijn bereikbaar om klanten met vragen te kunnen helpen, zowel telefonisch als per mail.
Uit veiligheidsoverwegingen hebben we toch beslist om op 13 maart jl. het bedrijf volledig te sluiten. Gezondheid primeert."

Merken jullie (grote) verschillen tussen Nederland en België? 
"België sloot alle winkels, terwijl in Nederland deze nog steeds (zij het beperkt) geopend zijn. De omzet in meubelen is voor België vrijwel tot nul gedaald. Voor Nederland zijn de omzetdalingen enorm te noemen.
In België heeft men gekozen voor de strengere maatregelen terwijl men in Nederland eerder in de immuunmaatregelen gelooft."

Werkt er personeel thuis? Hoe is dat geregeld? 
"We zijn volledig gesloten, enkel mail en post worden door de directie van Lievens en Confortluxe opgevolgd.
Er wordt beperkt thuiswerk geleverd en op bepaalde dagen zijn de burelen geopend voor de hoogdringende zaken. De vertegenwoordigers werken vanuit huis, zowel in België als Nederland Daarnaast bezoekt de Nederlandse vertegenwoordiging alleen op afspraak de klanten."

Hoe staat het met de productie? Hebben Confortluxe en Lievens nog voldoende voorraad? 
"De magazijnen bij Confortluxe zitten helemaal vol, zowel met referentiegoed als afgewerkte stocks. De productie bij de diverse Europese fabrieken liggen voorlopig helemaal stil.
Bij Lievens is ook de productie volledig gestopt. In de magazijnen is er nog behoorlijke stock aanwezig en de importproducten vanuit het Verre Oosten worden - nadat hier ook een stop was vanwege het coronavirus - verder aangeleverd in de komende tijd."

Wat voor invloed hebben de door de overheid opgelegde beperkingen op de bedrijfsvoering van beide bedrijven op de korte en langere termijn? 
"Zolang de lockdown in België maar ook Frankrijk aanhoud, zijn we genoodzaakt om de activiteiten stil te leggen. Op lange termijn is er vooral de zorg naar de financiële stabiliteit van onze klanten. We merken nu reeds een verhoogd aantal annuleringen, vragen om uitstel van betaling én onbetaalde facturen.
Tot slot is het de vraag wat de impact op het bestedingsgedrag bij de consument zal zijn, en welke impact dit zal hebben op de omzet. Gelukkig beschikt de groep waartoe onze firma's behoren over de nodige substantiële financiële middelen om de invloed van de crisis op te vangen."

Deze vrachtauto staat sowieso elke maandag te pronken bij DWI.

Verwacht u uiteindelijk een grote terugval in de omzet? 
"Zeker zal deze crisis dit jaar een daling in de omzet geven en wellicht zullen wij ook een terugval in de komende jaren voelen. We gaan er in ieder geval alles aan aan doen om door verdere doorgedreven ontwikkeling te blijven dingen naar de gunsten van de consument."

Hoe ziet u de nabije toekomst van beide bedrijven?
"Positief! We gaan de opwaartse trend die beide firma’s nu al enkele jaren aanhouden verder doorzetten, met gerichte investeringen en de verdere ontwikkeling van onze collectie’s. Deze collecties voor België, Frankrijk en Nederland zijn voor nu succesvol en zullen er zeker morgen ook nog staan. We zullen nog beter ons best doen voor onze klant en voor elkaar en hierdoor zullen we proberen het verschil te maken. Voor nu zitten we met z’n allen in hetzelfde schuitje met een dagelijkse herhaling gezond blijven en voor elkaar blijven zorgen.
Voor nu zeggen wij: Let vooral op elkaar en blijf bovenal gezond!"

Tweede van links Jeroen v/d Borg (met de rode kabouter, de verkoopmascotte), Bart Veenhuizen (links)), Frank Flipse, Filip v/d Vyvere en Steven Cottyn (rechts). Het team van Confortluxe en Lievens werd op de VAKbeurs in Nieuwegein op de foto gezet.

Alle Nederlandse klanten kunnen Confortluxe NV en Meubelfabriek Lievens bezoeken op afspraak van maandag tot en met vrijdag in De Woonindustrie (DWI) te Nieuwegein - standnummer 2C213W. Ook zijn de Nederlandse collega's daar iedere maandag aanwezig.

Meer informatie:
Confortluxe
info@confortluxe.com
www.confortluxe.com