Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Naam niet alleen gewijzigd in PR Living, maar ook ware metamorfose

"Voor sommige klanten was het schrikken"

Volgend jaar bereikt PR Interiors (het huidige PR Living) de respectabele leeftijd van 60 jaar. Hoewel al behoorlijk op leeftijd, is het Belgische bedrijf springlevend. Wat heet! Mede onder de bezielende leiding van de derde generatie Rogiers ondergaat het productiebedrijf een heuse metamorfose. Het roer gaat 360 graden om. "Het is een serieus jaartje", zegt de 26-jarige Louis, de derde generatie van het familiebedrijf PR Living, met gevoel voor understatement. 

V.l.n.r. Sebastien Maenhout (accountmanager Europa), Louis Rogiers (directeur verkoop) en de directeuren Jean-Paul en Pierre Rogiers.

In de showroom in PR Living hoofdkantoor te Waregem spreken we hem. Louis lepelt de wijzigingen op alsof het om wat kleine aanpassingen gaat, al weet ook hij beter: "De bedrijfsnaam is gewijzigd in PR Living. Daarnaast is de huisstijl compleet veranderd en zijn we met de meubelcollectie een totaal andere weg ingeslagen. Ook hebben we nieuwe stoffen en geheel andere afwerkingen. Voor sommige klanten was het echt schrikken. Maar de komende jaren zetten we onze re branding door. Met als motto: One world, one collection", aldus een enthousiaste Louis, wiens meubelbedrijf in Mexico ook nog een nieuwe fabriek gaat bouwen. Terwijl er ook al gefabriceerd wordt in Roemenië en China. "De klant bepaalt straks zelf in welk land hij zijn inkopen doet. De grootste omzet - 70% van het totaal - behalen we vanuit de productie in China. Maar de collectie is overal hetzelfde. Ook in China is men dol op Europese meubelen. En op familiebedrijven", voegt Louis er nog aan toe.

Een sfeerbeeld van de 1500 m² grote showroom in Shanghai.

Grote speler
PR Living is een behoorlijk grote speler in de meubelbranche. Het bedrijf is in 1960 opgericht door Paula en Paul Rogiers. Twintig jaar later werden de eerste stappen in Europa gezet. Al snel was de rest van de wereld aan de beurt. In 2000 werden de zonen Jean-Paul en Pierre mede-eigenaars. Jean-Paul doet de volledige opvolging van de werelddelen Azië, Amerika, Australië en Europa. Broer Pierre de Benelux. Intussen werken ook de twee zonen van Jean-Paul in het bedrijf: 'creatieveling' Thibault (31) (zie foto) en 'verkoper' Louis (26). Thibault werkt en woont al acht jaar voor de firma in Sjanghai (China), Louis heeft Europa in zijn pakket. Alle belangrijke beslissingen worden uiteindelijk door vader Jean-Paul en oom Pierre bezegeld. Anno 2019 telt PR Living meer dan 500 werknemers en is het actief in ruim 80 landen. Heeft het verder alleen al dit jaar zeven winkels in China geopend. Alle winkels hebben daarbij dezelfde uitstraling die gebaseerd is op de vibrant & young look van het huidige PR Living.

Een blik in de PR Living stand op Furniture China 2019 in Shanghai.

Oprukkende concurrentie
Uiteraard gingen de aanpassingen niet zonder slag of stoot. Want waarom een goede naam en dito huisstijl rigoureus veranderen? Maar intussen staan alle neuzen binnen het bedrijf dezelfde kant op. Iedereen is doordrongen van oprukkende concurrentie, met enkele snelgroeiende bedrijven. De broers Thibault en Louis zorgen voor een frisse wind. Tientallen jaren werden er alleen eiken meubelen geproduceerd, vanaf heden gaat PR Living voor Contemporary design. Compleet met een opnieuw uitgedokterde collectie van 150 verschillende Europese stoffen en ledermateriaal waarvan de helft bestemd is voor de hospitality markt.

"In Sjanghai, waar we al sinds 2002 staan (de beurs werd daar in 2000 voor de eerste keer gehouden) hebben we de nieuwe collectie gelanceerd. Deze is heel positief ontvangen. Die beurs maakt of breekt een jaar. Voor ons is het de allerbelangrijkste. In Europa is dat de IMM in Keulen, al is die al bijna ingehaald door Salone del Mobil in Milaan. Maar de gehele meubelwereld komt naar én staat op de beurs in China. Ook onze grootste concullega's. Met 600 m2 hadden wij de grootste stand."

Een sfeerbeeld van de 1500 m² grote showroom in Shanghai.

Snel uitleveren
Vanuit China gaat het om containerverkoop, in Europa draait het vooral om stuk productie. Zodoende kan iedere klant van PR Living goed en snel bediend worden, omdat het bedrijf alles in eigen hand heeft. "Voor ons maakt het niet uit of er een zetel of honderd banken worden besteld, we kunnen alles snel uitleveren omdat er maandelijks wordt verscheept. Met onze levertijden blinken we uit in de meubelbranche."
"2016 was een moeilijk jaar", blikt Louis terug, "omdat we toen de pilot voor PR Living hadden opgezet, ons nieuwe DNA toonde. Verschillende klanten hebben we toen verloren (waarvan intussen de meeste ook al zijn gestopt met hun bedrijf), maar intussen hebben we er heel veel nieuwe klanten voor teruggekregen. Als we eenmaal een besluit hebben genomen, komen we daar niet meer op terug. Dat heeft met onze West-Vlaamse boerenmentaliteit te maken: we gaan ervoor! Volgend jaar wordt trouwens onze showroom onder handen genomen", blikt de energieke Louis alweer vooruit. 

Meer informatie: 
PR Living
Vijfseweg 84
8790 Waregem
(+32) 056 60.06.11
info@pr-living.be
www.pr-living.be