Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Slechts 9% van de mkb’ers maakt gebruik van subsidies

Acht op de tien ondernemers ervaren belemmeringen bij duurzaam ondernemen

De Kamer van Koophandel heeft onderzoek gedaan naar duurzaam ondernemen. Daaruit blijkt dat zeker acht op de tien ondernemers belemmeringen ervaart.
Bijna 60% geeft aan al veel dingen duurzaam te doen. En nog eens drie op de tien wil iets met duurzaam ondernemen doen of denkt
er iets mee te moeten. Veruit de grootste groep geeft als
belangrijkste drijfveer aan dat zij duurzaam ondernemen omdat zij
zich mede verantwoordelijk voelen voor het milieu en een betere
wereld.

59% van de ondernemers doen al veel dingen duurzaam, maar bijna
alle ondernemers (93%) doet al wel iets op het gebied van duurzaam
ondernemen. Ook al is het een relatief kleine maatregel zoals
bijvoorbeeld duurzaam omgaan met energie. Daarnaast houden veel
ondernemers met producten/diensten rekening met het milieu en de
maatschappij, gaan zij bewust om met mobiliteit en transport of
doen zij duurzaam inkopen. Naarmate het bedrijf groter is, komt de
nadruk meer te liggen op medewerkerstevredenheid en persoonlijke
ontwikkeling.
12% van de ondernemers geeft aan niets met duurzaamheid te
hebben. Als belangrijkste reden hiervoor wordt aangevoerd het
gevoel er toch geen invloed op te kunnen uitoefenen.Opmerkelijk is
dat dit vooral het geval is voor mkb’ers. Zzp’ers geven vaker aan
andere maatschappelijke vraagstukken belangrijker te vinden.

Opbrengsten
Van alle ondernemers geeft 20% aan dat duurzaam ondernemen
(nog) niets oplevert. 68% haalt er voldoening uit en dus het gevoel
een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Voor 21% van de
ondernemers levert duurzaam ondernemen een beter imago op.
20% van de ondernemers haalt er een concreet voordeel uit zoals
meer klanten, verbetering concurrentiepositie of extra inkomsten.
Afgezien van het gevoel van voldoening en een beter imago haalt
80% van de ondernemers dus nog geen concreet voordeel uit
duurzaam ondernemen. Dit maakt dan ook dat de afweging
kosten/baten en financiële ruimte als belangrijkste belemmeringen
worden gezien.

Belemmeringen
Het merendeel van de ondernemers ervaart belemmeringen bij het
nemen van duurzame maatregelen, namelijk 78% van de zzp’ers en
89% van de mkb’ers. Slechts 16% van de ondernemers ervaren géén
belemmeringen.
16% van de zzp’ers en 26% van de mkb’ers ervaren als belemmering
dat klanten niet bereid zijn om er voor te betalen als zij duurzame
maatregelen zouden nemen. Ondernemers geven aan dat zij meer
met duurzaam ondernemen zouden doen als klanten meer eisen
stellen op het gebied van duurzaamheid of als er een duidelijke
marktvraag komt naar duurzame producten/diensten.
Een andere belangrijke belemmering is dat men niet weet wat men
(nog meer) kan doen. Met name inspiratie of mogelijkheden om met
duurzaam ondernemen kosten te besparen, zijn voor veel
ondernemers interessant. Hier ervaren ondernemers immers de
grootste belemmering.

Onbekend
Subsidies worden door ondernemers nauwelijks gebruikt. Slechts 4%
van de zzp’ers en 9% van de mkb’ers maakt hiervan gebruik. Met als
belangrijkste oorzaak dat men onbekend is met de mogelijkheden.
Naarmate bedrijven groter zijn, wordt er meer gebruikgemaakt van
subsidies. Opmerkelijk is dat ook juist deze grotere bedrijven
aangeven niet te weten wat er mogelijk is.
Samenwerken om duurzame ambities te realiseren gebeurt slechts
op beperkte schaal en dan ‘dicht bij huis’, dus vooral met klanten en
leveranciers vanwege hun specifieke kennis en competenties. Als
informatiebron wordt voornamelijk naar de overheid gekeken.
Mkb’ers gebruiken vooral hun leveranciers en de brancheorganisatiesals informatiebron, zzp’ers vertrouwen meer op hun netwerk en het internet.

Leer hoe je de haalbaarheid van jouw plannen onderzoekt en hoor van andere ondernemers hoe zij hun duurzame ambities hebben waargemaakt. Aan het woord komen Jaap Logge van Logge Circulair, Janwillem de Kam van Vepa, Antoine Heideveld van het Groene Brein en Willemijn Wortelboer van Raw Paints.

Bron: www.kvk.nl