Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We werken momenteel intensief aan onze onlinestrategie''

Meubelfabrikant schrapt 250 banen

Bij de Duitse meubelfabrikant Rauch zijn al enige tijd reorganisaties gaande. Niet alleen in de productie, maar ook het productassortiment zal worden aangepast aan de behoeften van de markt. Met name de online sector en de export zal naar verwachting de komende jaren sterk groeien. In de laatste uitgave van Möbel Kultur heeft Michael Stiehl, directeur van Rauch, hier al uitvoerig op gereageerd. Van de week werd duidelijk dat er verdere aanpassingen nodig zijn in Freudenberg. In de komende twee jaar zullen er ongeveer 250 arbeidsplaatsen worden geschrapt als onderdeel van de cross-locatie-optimalisatie van de productiestructuur en de verandering in de verkooporganisatie. Medewerkers zijn hierover geïnformeerd tijdens een werkvergadering. De slaapkamerspecialist, marktleider in zijn segment, telt momenteel ongeveer 1700 medewerkers.

"We werken momenteel intensief aan onze onlinestrategie. We bekijken welke competenties er vandaag in ons bedrijf beschikbaar zijn en welke we in de toekomst nodig zullen hebben", legt Frank Schad, sinds een jaar Chief Digital Officer bij Rauch, uit. Michael Stiehl vult aan: "We zien dat de stationaire meubelhandel zich in een enorm tempo en op een drastische schaal ontwikkelt. We moeten flexibel reageren op deze marktontwikkeling en de daaruit voortvloeiende kansen benutten."

Op basis van deze nieuwe situatie was te verwachten dat structurele veranderingen in het productassortiment, de organisatie en het nieuwe productienetwerk van Rauch zouden leiden tot een vermindering van het personeelsbestand in de administratie en de fabrieken. Tegelijkertijd moeten er nieuwe banen worden gecreëerd op het gebied van softwareontwikkeling, service, logistiek en online verkoop. "Om onze digitale competenties uit te breiden, hebben we mensen nodig die software kunnen ontwikkelen, het internet als verkoopkanaal begrijpen en ons kunnen helpen met grote hoeveelheden gegevens. We hebben hier nog veel in te halen," vervolgt Stiehl.

De voortschrijdende digitalisering van het businessmodel en de ontwikkeling van het internetverkoopkanaal in het bijzonder vormen een grote kans voor de ondernemersgroep, maar ook een uitdaging voor de toekomst. "Als we in staat zijn om onze online business snel uit te breiden, zullen we in staat zijn om onze processen te herontwerpen met de digitaliseringsmogelijkheden, dan kunnen we onze producten veel dichter bij onze klanten plaatsen en ook onze huidige verkooppartners in de detailhandel versterken", zegt Michael Stiehl. Lange tijd heeft het bedrijf geprobeerd om de online verkoop te ontwikkelen vanuit de bestaande organisatie. Daarbij liepen ze tegen de beperkingen van de traditionele structuren aan.

"We proberen deze verandering zo gemakkelijk mogelijk te maken voor onze werknemers en hopen dat we er op de lange termijn in zullen slagen om het banenverlies te compenseren met het creëren van nieuwe banen in de online sector. Rauch rekent hiervoor op tijd en kwaliteit en hoopt het personeel actief te ondersteunen bij deze heroriëntatie."

Bron: Mobel kultur