Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Willem Permentier (4e generatie) over 80 jaar Prima Meubelen:

'Het water stond soms tot aan de lippen; als kind zag ik dat bij mijn oma, later bij mijn vader'

In een meubelbranche die volop in beweging is, waarin merken verdwijnen en structuren veranderen, houdt Prima Meubelen dapper stand. En dat al vier generaties lang. In 2025 bestaat het familiebedrijf uit Aalst, Erembodegem en Middelkerke maar liefst 80 jaar. Een jubileum dat Willem Permentier, de huidige bezieler, met gepaste trots viert.

Hoe heeft het bedrijf vier generaties lang standgehouden, ondanks de uitdagingen van de sector? En hoe kijkt Permentier naar de toekomst, met nieuwe initiatieven en een vernieuwde visie? De rode draad in zijn verhaal? Doorzettingsvermogen, vernieuwing en de onverwoestbare kracht van familiebanden. Maar wat maakt het succes van Prima Meubelen nou zo bijzonder?


Willem Permentier is de vierde generatie binnen het familiebedrijf, dat in 1945 is opgericht.

"Ik weet het. Ik ben even van weggeweest", zegt hij met gevoel voor understatement, doelend op de negen maanden dat hij van de radar was. "Maar dat betekent niet dat je niet bezig bent met dingen. De behoefte om op een troon te zitten heb ik niet. Daarom ben ik te hard op 'comfort' gesteld. Ik blijf de voorkeur geven aan de achterbank, daar heb je meer armslag. Als je me begrijpt?"

Stevige mijlpaal
"Binnen welgeteld acht maanden viert onze firma, Prima Meubelen – Prima Woonidee, haar tachtigjarig bestaan", vervolgt hij. "Een stevige mijlpaal. En nu steeds meer bekende meubelzaken verdwijnen, stijgen we automatisch op de lijst van oudste firma's in onze sector. Dat besef komt pas echt wanneer mensen je daarop aanspreken. Zo zat ik laatst met een vriend te dineren toen hij zei: "Tachtig jaar! Dat is heel wat! Vier generaties met elk hun eigen verhaal en draai. Om door te blijven gaan als zelfstandige familie en niet op te geven. Ook op de momenten wanneer het water aan de lippen stond."

Zonder onze familiegeschiedenis te kennen, raakte hij een belangrijk punt. Want het water heeft inderdaad soms goed aan de lippen gestaan. Als kind zag ik dat bij mijn oma, later bij mijn vader. Investeren vraagt inzet, veel uitdagingen en eindeloze discussies. 'Opoffering' verbindt die drie begrippen. Wanneer je niet kan houden van wat we hier doen, is het beter om ermee te stoppen. Onze sector vraagt verbeelding, aanpassingsvermogen en ambitie."

Veel pijn
"In al die jaren hebben we veel mooie merken zien verdwijnen", vertelt hij. "Dat doet mijn vader nog altijd veel pijn. Het is ook een reden waarom hij zich liever terugtrekt uit het aankoop- en verkoopproces. Sommige merken voelden voor hem als thuiskomen. De recente val van Veldeman Bedding, Nolte Möbel (deze maand), en het verdwijnen van bedrijven zoals Thor en Juventa raakt hem diep. Ook het vertrek van de familie Mintjens uit de vrije sector laat sporen na.

Nieuwe merken leren kennen doe ik daarentegen met ontzettend veel plezier — altijd in samenspraak. Want open en directe communicatie is voor ons essentieel. Toch verdwijnen er jammer genoeg meer firma's dan er bijkomen. Onze sector kan zich daardoor niet meer volledig herkennen in zichzelf. De communicerende vaten zijn volledig weggetrokken."

PEPP Interiors
"Ik krijg wel eens de kritiek: 'Je vader zou dat nooit gedaan hebben.' Dan denk ik vaak: gelukkig maar. Het is de plicht en het recht van elke generatie om nieuwe dingen uit te proberen. Ook in onzekere tijden. Zo ben ik recent gestart met PEPP Interiors, een jonge Nederlandse firma die zich richt op een jonger publiek. Ook onze eigen salon 'Mon', die we stockleverbaar aanbieden voor 950 euro, loopt al jaren uitstekend. Het doet goed om te zien dat mensen uit vertrouwen en overtuiging voor je blijven kiezen. Reputatie is voor mij een belangrijk fundament geworden. Het is iets dat je telkens opnieuw tot leven kan brengen."


Binnen het bedrijf zijn nog drie familieleden werkzaam: rechtsboven Vera Permentier, linksonder Geert Permentier en rechtsonder Lianne De Petter.

De cirkel is niet rond
"Als taalliturgist zijn woorden voor mij een bron van rijkdom. Dichter Jotie T'Hooft schreef ooit: "De doodsbloem is ontloken." Maar dat geldt zeker niet voor ons. Daarom heb ik een nieuw logo laten ontwerpen voor de toekomst van onze firma. Modern, strak, minimalistisch, 'gewoontjes' zoals het bij onze familie past, maar mét eigentijdse uitstraling. In rood, wit en zwart. Eventueel met een vleugje zilver. Een cirkel die niet gesloten is. Onafgewerkt, en met ruimte voor toekomstige generaties.

Met dat toekomstbegrip komt ook de link naar jongeren. Ik hoop dat de jonge generatie — én de mijne — beseft hoe belangrijk het is om verantwoording op te nemen en liefde te voelen voor wat je doet. Het aantal werkzoekenden onder de 25 jaar heeft onlangs een hoogtepunt bereikt van 23.400. In totaal zijn het er 302.000. Ik hoop dat zij een weg vinden die bij hen past. Dat ze, net als wij, van hun werk kunnen leren houden.

Toch blijven de mijmeringen komen. Onze familie wordt ouder, maar opvolging is verzekerd. De werklust van mijn tante, die al meer dan 40 jaar onvermoeibaar meedraait, verdient alleen maar respect. Zelf hoop ik dat de cirkel nooit rond wordt. Ik luister altijd, maar als ik ergens echt in geloof, ben ik koppig. Dat leidt weleens tot foute beslissingen, maar daar leer je van."



Lessen

"Foute beslissingen moet je niet per se corrigeren. Maar je moet er wel lessen uit meenemen. Zodat je de volgende keer niet dezelfde fout maakt. Ik zie foute keuzes maken als iets positiefs. Een les die je anders nooit geleerd had. Wie nooit tegenslag heeft gehad, heeft weinig levenswijsheid. Iemand die dat wel heeft, is gewapend tegen wat komt."

"We blijven dus doorgaan. Omdat we zijn wie we zijn. Omdat onze cirkel niet rond is. En hopelijk ook nooit zal worden", besluit Willem.

Meer informatie:
Prima Meubelen
Vestigingen in Aalst, Erembodegem en Middelkerke
[email protected]
www.primameubelen.be