Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Transportbedrijf St vd Brink begrijpt Gen Z: 'Soms pleasen, soms streng zijn'

Transportbedrijf St vd Brink werd verkozen tot Beste Leerbedrijf 2024. De vakjury stelt dat het een familiebedrijf is met een sterke focus op maatschappelijke verantwoordelijkheid, biedt een veelomvattend, gestructureerd en bij de student passend opleidingstraject. Talent onder Generatie Z aantrekken en behouden? Dat vraagt om meer dan alleen goede voorwaarden. St vd Brink vertelt hoe zij jonge mensen aan hun organisatie binden.

Elke dag haalt St vd Brink kleine en grote zendingen op bij verschillende verzenders. Variërend van PVC-vloeren en dak accessoires, tot en met emmers lijm of koffie. Op jaarbasis wordt er een kwart miljoen pallets verwerkt. De onderneming verzamelt de artikelen in hun loods, sorteert ze op postcode, combineert vrachten en adressen, en bezorgt ze bij de ontvanger.


Hr-manager Linda Jolink-van de Pol.

Soms pleasen, soms streng zijn
Met een vloot van meer dan 400 vrachtwagens en decennia aan ervaring is St vd Brink uit Ermelo sinds 1945 een gevestigde naam in de transportsector, én in de regio. Toch weet het bedrijf zichzelf voortdurend te vernieuwen – niet alleen als logistiek zwaargewicht, maar ook als werkgever. Hoe speelt St vd Brink in op de veranderende wensen van Gen Z en een steeds krapper wordende arbeidsmarkt? Daarover vertelt hr-manager Linda Jolink-van de Pol aan ABN AMRO.

Gen Z: op de wenken bedienen?
Net als veel bedrijven merkt St vd Brink dat Gen Z andere prioriteiten heeft dan voorgaande generaties. Flexibiliteit en een goede balans tussen werk en privé spelen een belangrijke rol, merkt ook Linda. "Jongeren zeggen sneller: 'Ik wil om zes uur thuis zijn om te sporten.' Daar houden we dan zo veel mogelijk rekening mee. Deels moéten we ook wel: in zo'n krappe arbeidsmarkt heb je niet de luxe om heel strenge eisen te stellen. En ik denk dat het ook wel bij de tijd past om van die traditionele acht tot vijf af te stappen."

"Maar goed, wij moeten ook gewoon onze planning rondkrijgen", legt Linda uit. "Uiteindelijk kom je dan ergens uit in het midden: twee dagen in de week kun je vroeg stoppen, verder verwachten we wat meer flexibiliteit. We merken dat jongeren dat in het algemeen prima vinden."

Fit en fluitend
St vd Brink legt bovendien veel nadruk op fitheid en vitaliteit – iets waar Gen Z volgens Linda veel waarde aan hecht. "We willen dat onze mensen met plezier, gezond en vol energie naar hun werk gaan. Daarom bieden we ze van alles: van een leefstijlcoach tot gezellige hardloopevenementen. Zo werken we aan een betere gezondheid en verbinding tussen collega's." Evengoed belangrijk voor deze nieuwe generatie: een prettige sfeer op de werkvloer. Dat is natuurlijk iets van alle tijden, maar weegt voor Gen Z nog een stuk zwaarder. "Bovendien heeft deze generatie het in het sociale verkeer best moeilijk. Bellen? Ze sturen liever een appje. Bij St vd Brink doen we van alles om menselijk contact te stimuleren. Op vrijdagmiddag staat de muziek aan en de frituur te pruttelen."

Lees hier het complete interview van ABN AMRO.

Publicatiedatum: