Norma is een van de oudste matrasfabrikanten in Nederland. Oorspronkelijk opgericht in 1884, werd de naam echter pas in 1950 geïntroduceerd. Sinds 2019 is Maarten van der Linden de trotse eigenaar van het label.

In 2024 heeft Norma een goedlopende, deels nieuwe collectie die momenteel door een veertigtal dealers in het land wordt verkocht. Voor het komende jaar wordt overigens nog gezocht naar nieuwe wederverkopers.

De B2B-slaapbranche staat in 2024 voor nieuwe uitdagingen en kansen. Directeur Maarten van der Linden van G&G Sales International, handelend onder de naam Diamant Slaapcomfort met de merken Norma en Caresse, constateert een opvallende trend wanneer hij terugblikt op 2023.

Hoe heeft de slaapbranche zich ontwikkeld in 2023?
Maarten van der Linden: "De meest opvallende trend die we waarnemen, is de verdere digitalisering van de verkoop in de zogenaamde witte matrassen. Daarmee zetten zij ook de toon voor een lager gemiddeld orderbedrag voor een matras. Wij hebben het voordeel van de mix in onze dealers, waardoor de online kanalen kiezen voor de 'lagere' regionen en de stationaire dealers kiezen voor het hogere segment. Wij hebben daar gelukkig tijdig op ingehaakt en zien daar nu de revenuen van."

Welke uitdagingen heeft Norma in 2023?
Maarten van der Linden: "Op het gebied van supply chain en logistiek hebben we buiten stijgende kosten geen verdere uitdagingen ondervonden. De stijging in kosten bij de productie hebben we onder controle en we hebben er sowieso voor gekozen om de marge voor de dealer vast te houden en de kosten bij de productie te nemen. Wij denken graag met onze dealers mee, niet alleen op het gebied van marketing maar zeker als het op marge aankomt, omdat we weten dat uiteindelijk daar voor hen de schoorsteen van rookt, en als die bij hen rookt zijn wij tevreden."

Wat zijn jouw verwachtingen voor 2024?
Maarten van der Linden: "De eerder uitgesproken ontwikkeling op het gebied van slapen/matrassen zijn we verder aan het uitwerken en willen de visie dat we goede producten voor een betaalbare consumentenprijs aan kunnen bieden met een goede marge voor onze dealers. Daar snijdt het mes dan aan twee kanten en zijn wij daar sterk mee gebaat. Een consument die op zoek is naar de beste prijs en een dealer naar de beste marge! En wij geven het antwoord en de munitie daarvoor."


Het jubileummodel van Norma, NEW1884 ELEKTRO heeft een trendy design en is leverbaar met een prachtige stof in 4 kleuren. De set is compleet met de Norma 9 zone pockets en een comfortabele topper.

Wat ga je in 2024 niet meer doen wat je in 2023 nog wel deed?
Maarten van der Linden: "Dat is een heel moeilijke vraag. Je hebt het dan vaak over zaken die je wellicht verkeerd hebt gedaan. En gezien de resultaten van 2023 zijn we van plan om dat gewoon door te zetten, dus blijven we voorlopig maar zo verder gaan zoals we dat in 2023 deden. Mocht de groei/succescurve afvlakken, is het tijd om die dingen die daarvoor zorgen vaarwel te zeggen. Maar zoals gezegd, daar is het nu nog te vroeg voor."

Heb je nog een boodschap voor de lezers van Wonen360?
"We wensen iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar, vooral op het gebied van gezondheid en geluk! En laten we een succesvol jaar met een mooie omzet en een goed resultaat zeker niet vergeten om iedereen toe te wensen!"

Meer informatie:
Norma
Nijverheidsweg 4
5705 BN Helmond
info@norma.nl
www.norma.nl