Het mag geen verrassing heten dat het afgelopen jaar een bewogen periode is geweest voor Luxury Bedding Company (LBC). Daarom zijn we op bezoek gegaan bij Arno Appelhof. Onder zijn leiding, samen met zijn compagnon Adriaan Jonker, is de onderneming uitgegroeid tot het bedrijf dat het vandaag de dag is. Het begon ooit als distributeur van het gerenommeerde Amerikaanse merk Serta, bekend om zijn hoogwaardige matrassen en boxsprings. Gedurende de tijd is ook het slaapcomfortmerk Mérens aan de portfolio toegevoegd.

Met het 10-jarige jubileum in het vooruitzicht blikt de mede-eigenaar terug op 2023, maar nog belangrijker, hij kijkt vooruit naar de resterende maanden in 2024. "Er is ontzettend veel gebeurd in het afgelopen jaar", trapt Arno af. "Ten eerste zijn we verhuisd naar ons nieuwe pand, waar we inmiddels een eerste huisshow gegeven hebben. Tegelijkertijd hebben we het personeelsbestand over de hele breedte uitgebreid. Van 12, naar 22 man. Daarbovenop hebben alle dealers de nieuwe collecties van Serta opgenomen, die inmiddels geplaatst zijn bij de winkeliers." Om de producten te onderscheiden van concurrentie hebben de modellen een upgrade gekregen in kwaliteit en comfort.


Arno Appelhof en het pand van LBC, waar vorig jaar de eerste huisshow gegeven werd.

Omzet verdubbeld
Ook Mérens, het andere merk dat LBC voert, heeft in een korte tijd flinke stappen gezet. "De omzet is zelfs verdubbeld", vertelt Arno trots. "Er was op een gegeven moment zo veel vraag, dat we wat achterstanden hadden op het gebied van productie. Maar dat is inmiddels helemaal weggewerkt." De explosieve groei van de vraag is volgens hem te wijden aan de aard van het product. "Het zijn de matrassen van de toekomst. Het is een natuurproduct, dat milieuvriendelijk is. Ook vindt de productie plaats in Nederland."

Sneeuwbaleffect
Ook bij 'onze oosterburen' wordt voortgang geboekt. Zo'n 3,5 jaar geleden is LBC gestart op de Duitse markt, echter begint het nu serieuze vormen aan te nemen. "Vlak voor de pandemie namen we deze stap. Door de coronaperiode heeft het de eerste jaren op een laag pitje gestaan. Nu kunnen we vol gasgegeven. We rollen met een sneeuwbaleffect door Duitsland heen." De komende tijd moet het aandeel binnen de Duitse markt nog verder uitbreiden.


LBC tijdens de afgelopen editie van imm cologne.

Marketingplan
Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan een speciaal moment, dat steeds dichterbij komt. "In Maart/April gaan we een compleet nieuw marketingplan lanceren", verklapt Arno. Hoe dit er precies uit gaat zien blijft nog even geheim, maar hij kan al wel een aantal details prijsgeven. "We gaan Serta en Merens nog meer neerzetten als een merk. Door onder andere de website volledig te vernieuwen zullen we meer traffic gaan genereren voor onze dealers."

Nauw samenwerken
Dit ligt volledig in lijn met de visie van Arno. Hij geeft aan dat LBC voornamelijk nog intensiever samen gaan werken met bestaande partners. "Ik voorzie dat er de komende jaren zaken zullen sluiten of niet aan kunnen haken met de online concurrentie." Daarnaast heeft hij het gevoel dat er minder nieuwe slaapzaken geopend worden. "Omdat we verwachten dat er in de toekomst minder beddenwinkels zullen zijn, is een intensieve samenwerking extra belangrijk."

Heft in eigen handen nemen
Afsluitend benadrukt Arno dat LBC het heft in eigen handen neemt en vol vertrouwen vooruit kijkt naar 2024. "De hobbels van 2023 laten we achter ons. Nu is het tijd om weer vooruit te kijken. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ook het komende jaar weer enerverend gaan zijn", besluit hij met een knipoog.

Meer informatie:
Luxury Bedding Company
Duurzaamheidstraat 23
8094 SC Hattemerbroek
088 – 784 8383
info@lbc.nl
www.luxurybeddingcompany.nl