Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wonen360 brengt werkbezoek aan Zweedse beddenmerk Hästens

Charlotta Swan: 'Nederlandse markt sluit naadloos aan op de Zweedse cultuur'

Zweden, het land van oneindige naaldbossen, talloze blauwe meertjes, heerlijke gehaktballen (Köttbullar) en het volkslied 'Du gamla, Du fria', dat mede door Richard Dybeck geschreven werd. Deze man kwam uit een stadje op nog geen 150 kilometer van Stockholm: Köping. Destijds (in 1839) werd er hier nóg iemand grootgebracht, die ook een opmerkelijke bijdrage zou gaan leveren aan de Zweedse (slaap)cultuur. Zijn naam: Pehr Adolf Janson, grondlegger van het luxe beddenmerk Hästens.



Inmiddels is het bedrijf, onder leiding
van CEO en 5e generatie Jan Ryde, uitgegroeid tot een internationaal opererend bedrijf. Hij bracht de meestertradities trots naar de 21e eeuw en vandaag de dag heeft het familiebedrijf zijn markten uitgebreid naar 45 landen in Europa, Azië en Amerika. Eén van de belangrijkste afzetgebieden is Nederland. Maar waarom slaan de bedden met het blauwwitte ruitjespatroon zo goed aan in 'ons kikkerlandje'?



Culturele overeenkomsten
"De cultuur in Nederland komt voor een groot deel overeen met die van Zweden", vertelt Charlotta Swan. Zij is verantwoordelijk voor de communicatie wereldwijd. "Nederlanders zijn over het algemeen bereid om wat meer geld uit te geven aan een goed bed of matras", verklaard ze. Zo heeft de beddenspecialist, die ooit begon als zadelmaker, 16 verschillende verkooppunten in ons land.



Toch zijn de Hästens-bedden niet voor iedereen weggelegd. Er zal flink geïnvesteerd moeten worden in een goede nachtrust, voordat je er één op je slaapkamer hebt staan. De Excel is de goedkoopste variant. Deze is verkrijgbaar vanaf ongeveer 10.000 euro. Als je een bed wilt (en wat spaargeld over hebt) waar geen enkele concessie aan gedaan is, dan is de Grand Vividus een goede optie... Deze werd in samenwerking met de wereldberoemde Ferris Rafauli ontworpen. Klein detail: hier zal je, net zoals rapper Drake, bijna vier ton voor moeten betalen.

Monnikenwerk
Deze prijzen zijn enkel te rechtvaardigen als de verhouding ten opzichte van de kwaliteit kloppen. En laat dat nou precies het gene zijn waar tientallen medewerkers zich op dagelijkse basis mee bezighouden. "Van begin tot eind wordt alles met de hand gemaakt", legt Charlotta uit, terwijl ze een rondleiding geeft door de productielocatie, waar je een speld hoort vallen. Machines zijn er bijna niet. "Voor je beeldvorming: in een Vividus bed zit ongeveer 320 uur aan handwerk."



Paardenhaar
De matrassen worden uitgerust met een combinatie van onder andere wol, katoen en... paardenhaar. Zorgvuldig worden er dagelijks kilo's paardenhaar laagje voor laagje verwerkt in de bedden. Een monnikenwerk, om bobbels in het matras te voorkomen.
Charlotta legt de keuze voor paardenhaar nader toe: "Geen enkel materiaal kan tippen aan paardenhaar als het gaat om de ventilatie in een bed. Elke gekrulde streng van paardenhaar werkt als een kleine veer en verbetert het werk van onze interne verensystemen en biedt ondersteuning en flexibiliteit. Paardenhaar heeft ook zijn eigen uiterst effectieve, ingebouwde ventilatiesysteem."



Kwaliteit boven alles
Op jaarbasis worden er zo'n 150.000 bedden verkocht door Hästens. Dan moet er flink doorgewerkt worden, zou je zeggen. Toch is daar niks van te merken in de fabriek. "Tuurlijk moet iedereen zijn werk gewoon doen, maar het mag nooit van de kwaliteit gaan. Je moet optimaal gefocust zijn tijdens de productie, die medewerkers nemen tussendoor vaak korte pauzes." Zo verlengen ze bij Hästens liever de wachttijd op een bed, dan dat er stress is op de werkvloer. Dan worden er geen fouten gemaakt én nog belangrijker, het werkgeluk blijft op peil.



Blauwe ruit
Wie aan Hästens denkt, denkt aan de blauwe ruit. In 1978 werd het patroon ontworpen en viel niet direct in de smaak. Tijdens de introductie op een meubelbeurs in Zweden kwam er veel kritiek op. Het contrasteerde namelijk fel met de bruine, groene en oranje modekleuren van de jaren 1970.
Tegenwoordig is het juist andersom. Het design moet namelijk worden beschermd. Daarom heeft Hästens patenten op het motief binnen de meubelbranche. "We moeten wel", stelt Charlotta. "Als andere bedrijven aan de haal gaan met het ontwerp, raakt het de magie kwijt. Het is namelijk onderdeel van ons DNA geworden." 

Next step
Als je een handgemaakt bed op de markt brengt, zonder concessies te doen, met decoratieve handvatten van segrijnleder en gouden messing details... Wat gaat dit ontwerp dan nog overtreffen? "The next step is nog niet bekend", zegt Charlotta lachend. "Maar één ding weet ik zeker, Jan zit er zeker op te broeden."



Meer informatie:
Hästens
www.hastens.com