Uit het Marketingrapport Bloemisterijen 2022 blijkt dat een gemiddelde bloemist een steeds groter deel van de omzet realiseert met de verkoop van snijbloemen en snijgroen. Vertegenwoordigde deze productgroep in het jaar 2008 nog slechts 58% van de omzet, momenteel is dit aandeel gestegen tot 65%. Het gemiddelde omzetaandeel van verkoop aan particulieren is wel stabiel gebleven.
Omzetverdeling naar omzetgroep
Het gepresenteerde gemiddelde omzetaandeel van de ondernemingen is een ongewogen gemiddelde (een bedrijf met weinig omzet telt even zwaar mee als een bedrijf met veel omzet). De verkoop van snijbloemen en snijgroen vertegenwoordigt 65 procent van de omzet van een gemiddelde bloemist en is daarmee gestegen ten opzichte van de voorgaande jaren. In het jaar 2008 vertegenwoordigde deze productgroep nog slechts 58 procent van de omzet van een gemiddelde bloemist. De omzetaandelen van de verschillende omzetgroepen zijn over de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Het omzetaandeel van snijbloemen en snijgroen is dus wel toegenomen, ten koste van met name cadeauartikelen. Daarnaast is het omzetaandeel van buitenplanten in de loop der jaren licht afgenomen. Het aandeel van kamerplanten in de omzetsamenstelling schommelt alle jaren rond de 15 procent.
Niet alle bloemisten hebben de vermelde productgroepen in het assortiment. Vrijwel alle bloemenzaken hebben snijbloemen en snijgroen en kamerplanten in het assortiment. 92 Procent van de bloemisten verkoopt ook buitenplanten en 84 procent van de ondernemers behaalt omzet met de verkoop van cadeauartikelen.
Gemiddelde omzetsamenstelling bloemist.
Omzetverdeling particulieren en zakelijke markt
Het gepresenteerde gemiddelde omzetaandeel van de ondernemingen is een ongewogen gemiddelde (een bedrijf met weinig omzet telt even zwaar mee als een bedrijf met veel omzet). De verkoop aan particulieren vertegenwoordigt 68 procent van de omzet van een gemiddelde bloemist. Vijf procent van de bloemisten realiseert meer dan 95 procent van de omzet op de consumentenmarkt. Een procent van de winkels behaalt meer dan 95 procent van de omzet in de zakelijke markt. Al jaren schommelt het omzetaandeel van de zakelijke markt rond de 31 procent.
Gemiddelde omzetsamenstelling bloemist particulieren/zakelijke klanten.
Wil je weten via welke inkoopkanalen bloemisterijen het levende en het dode assortiment inkopen en bij welke leveranciers? En hoe de gemiddelde inkoopwaardeverdeling is, verdeeld over de productgroepen levend assortiment (bloemen en planten), hardware benodigdheden (zoals verpakkingsmateriaal, folie, steekschuim e.d.) en hardware decoratie-/interieurproducten (zoals potten, vazen, kaarsen e.d.)? Je leest het in het Marketingrapport Bloemisterijen 2022.

Abonneren
Vacatures
- Sales Manager Benelux & Export | Mobitec
- SEA Marketeer | Toppoint
- Accountmanager | Toppoint
- Commercieel medewerk(st)er Binnendienst | The Mosaic Factory
- Accountmanager met passie voor vloeren regio Midden/Oost Nederland | INTR.
- Accountmanager raamdecoratie regio Noord-Oost Nederland | INTR.
- Accountmanager raamdecoratie regio Zuid Nederland | INTR.
- Commerciële medewerker buitendienst regio Zuid | Interstil
- Ervaren meubelbezorger met handige handjes | Prummel
- Client Services Specialist | Studio Piet Boon
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Containerschip 123 dagen onderweg van China naar Rotterdam: een nieuw record
- Rechtbank verklaart Ben Demmers Design failliet
- 'Tarieven zeecontainers dalen weer, maar nog steeds veel hoger dan vorig jaar'
- Revor Group komt winkeliers tegemoet
- Groothandel INTR. gaat zich verder specialiseren in verschillende hoofdgroepen
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Verschuiving omzetsamenstelling bloemisten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-16 'Een slim huis is een energiezuinig huis'
- 2022-05-16 Jaga ontwerpt samen met Klimaatmissie Nederland circulaire ventilatie-unit
- 2022-05-16 'Webwinkel Vakdagen sluit naadloos aan bij woon- en interieurbranche'
- 2022-05-16 Nieuw concept Praxis Almelo: “Totaal andere winkel die op de toekomst is voorbereid”
- 2022-05-16 Gasse Wonen gaat over naar Van Waay Interieurs
- 2022-05-16 'Verdubbeling hypotheekrente betekent nog geen verdubbeling van de maandlasten'
- 2022-05-16 Mintspiration biedt tool om mee te starten bij inrichten interieur
- 2022-05-16 Consumentenbond: Dit is de beste stofzuiger
- 2022-05-16 Navitas Capital neemt meerderheidsbelang in Multifix Group
- 2022-05-16 Interieurarchitecte Merel De Haes opent eigen 'inspiratielab' in Mechelen
- 2022-05-16 De Interieur Club gaat samenwerking aan met GLUE Amsterdam
- 2022-05-13 Passantentelling Belgische steden: nog lang niet terug op aantallen van voor corona
- 2022-05-13 'Consumenten trekken zich niks aan van extreme prijsstijgingen, gaan door met geld uitgeven'
- 2022-05-13 Online retailer Otto opent fysieke winkel
- 2022-05-13 Stijging hypotheekrente zet door
- 2022-05-13 Wachttijden Shanghai dalen fors
- 2022-05-13 'Broers en zus zorgen voor vernieuwing bij Van Wolfswinkel Wonen'
- 2022-05-13 Het gebruik van netwerken
- 2022-05-13 'Nieuwe retaillandschap telt drie winnaars'
- 2022-05-13 Historisch aantal faillissementen