De omikronvariant grijpt om zich heen. De Nederlandse overheid heeft afgelopen weekend een harde lockdown aangekondigd. Dit zal de consumptieve bestedingen drukken. De inflatie is hoog en er zijn internationaal nog altijd aanbodproblemen. Een oververhitte arbeidsmarkt speelt Nederlandse bedrijven ook parten. De seinen lijken op rood te staan voor het herstel van de economie op korte termijn. De private consumptie is veruit de belangrijkste component van het bbp. Dat meldt ABN Amro.
Foto ter illustratie: Thomas Stockhausen | Dreamstime
Krimp consumptie
Een terugval van de consumptie, zoals tijdens deze coronacrisis, heeft daarom enorme gevolgen voor de economische groei. Door de nieuwe lockdown ligt deze week het niveau van de consumptie als dezelfde week vorig jaar, toen Nederland ook in een lockdown zat. We verwachten in het eerste kwartaal van 2022 een verdere krimp van de consumptie. Pas als de lockdown wordt opgeheven kunnen factoren zoals loongroei, woningoverwaardes en overtollig spaargeld voor herstel van de consumptie zorgen. Al zal ook dan de inflatie een rem vormen op de bestedingen.
De onzekerheid over het virus heeft, ook los van de maatregelen, effect op consumptie via het consumentenvertrouwen. Dit vertrouwen daalde al fors in november (-19, tegen -10 in oktober 2021). ABN Amro verwacht dat de consumptie, na de krimp in het vierde kwartaal, in het eerste kwartaal van volgend jaar verder zal krimpen (-1,7% k-o-k). In de derde kwartaal van 2022 verwachten we dat de maatregelen grotendeels zijn losgelaten en gaan we uit van een forse opleving van de consumptieve bestedingen.
Bron: ABN Amro