Het einde van het jaar is in zicht. Het is een bewogen jaar geweest voor veel ondernemers. We blikken met een aantal ondernemers uit de interieur- en woonbranche terug hoe zij het afgelopen jaar hebben ervaren en hoe ze vooruitblikken naar 2022.
Deze keer aan het woord: Roel Swieringa en Gaspard Jaspars van Showroommodellen.
Hoe blikken jullie terug op 2021?
''2021 is omgevlogen. We zullen dat jaar niet snel vergeten. We konden de groei amper bijbenen en hebben veel nieuwe verkooppartners mogen verwelkomen. Het mooie is ook dat we afgelopen jaar hebben laten zien dat we voor onze partners niet alleen zorgen voor online orders. We zorgen ook voor een toename in het winkelverkeer. En vanuit zo’n fysiek klantcontact verkoopt onze partner vaak meer dan alleen het showroommodel.''
''In 2021 wisten consumenten ons en de mooie meubelen van onze partners ook goed te vinden. We hebben onze omzet ieder half jaar zien verdubbelen en komen dit jaar uit op ruim 2,5 miljoen omzet. Daar zijn we trots op. Maar het meest trots zijn we nog op de 9,4 waardering door onze klanten. Dat geeft ons het vertrouwen dat we op de juiste weg zijn en dat we de komende tijd net zo hard kunnen blijven groeien.''
Voor welke uitdagingen kwamen jullie te staan?
''We krijgen veel bezoekers op ons platform die allemaal op zoek zijn naar mooie showroommodellen met een aantrekkelijke korting. De vraag overschrijdt het aanbod op ons platform nog altijd behoorlijk. Daarnaast gingen beurzen niet door, kwamen er minder nieuwe modellen op de markt en liepen de levertijden op. Het aanbod aan showroommodellen per partner is daarom lager dan in een normale markt. Daarom was en is onze belangrijkste uitdaging het aansluiten van nieuwe verkooppartners. Zo konden en kunnen we ons aanbod van mooie showroommodellen blijven uitbreiden en kunnen we meer klanten helpen met het vervullen van hun woonwensen.''
Wat waren absolute hoogtepunten?
''Tevreden klanten en tevreden partners, daar doen we het tenslotte voor. En als de samenwerking goed is en de tevredenheid hoog, dan komen de resultaten daar achteraan. Hierdoor konden we maand op maand groeien in partners en aanbod en exponentieel in omzet. Daarnaast gaat ook de opening van onze fysieke winkel in Venray als een mooie mijlpaal de boeken van 2021 in. Samen met enkele van onze verkooppartners hebben wij dit gerealiseerd. Zij verkopen nu vanuit die locatie hun showroommodellen. Zo blijft hun showroom actueel en kunnen ze in daar de hoge marge producten verkopen.''
''Er is dit jaar ook progressie geboekt in het proces van toevoegen van producten. Sinds augustus zijn wij als verkoopkanaal beschikbaar binnen het grootste productfeed-platform Channable. Hierdoor kan een partner zonder extra inspanning zijn aanbod aan showroommodellen publiceren op ons platform en blijft het aanbod automatisch actueel.''
Welke voornemens/doelen hebben jullie voor het komende jaar?
''Ons voornemen is om het online platform voor alle showroommodellen te worden. Eind 2019 zijn we gestart met deze enorme ambitie. Daarbij hebben we een uniek concept. We combineren online verkoop met bezichtigingen in winkels en opereren zoals verlengstuk van onze partner. Heel concreet kun je ons doel voor 2022 samenvatten als; het aanbod verdubbelen en de huidige groei voortzetten met eenzelfde waardering van klanten en partners. En we zijn ervan overtuigd dat we dit met hard werken, passie en positieve energie gaan bereiken.''
Wat wensen jullie onze lezers toe?
''Terug naar normaal met een stabilisatie van grondstofprijzen, beurzen, aanhoudende consumentenvraag met veel persoonlijk contact en nog meer tevreden klanten. Maar boven alles een gezond 2022!''