'Extreme zorgen bij gesloten winkelsector'

Uit onderzoek van INretail onder gesloten winkels blijkt dat 83% van de ondernemers (ernstig) bezorgd is over de impact van de lockdown op het voortbestaan van de onderneming. Er wordt veel mentale druk ervaren. Dat voor het tweede jaar op rij de winkels dicht moeten in een cruciale periode waar normaal veel omzet wordt gemaakt leidt tot onbegrip, woede en wanhoop. INretail pleit voor passende steun en meer perspectief.



Een derde ondernemers komt lockdown niet door

Ruim driekwart van niet-essentiële retail krijgt een omzetdaling voor de kiezen. Toch komt van deze groep nauwelijks veertig procent in aanmerking voor compensatie maatregelen en dat komt door de eisen van de overheid. Ze voldoen niet aan de criteria voor het omzetverlies. Eenderde van de ondernemers ziet geen oplossing en middelen om de lockdownperiode door te komen.

Compensatieregeling klopt niet
Veel ondernemers kunnen geen aanspraak maken op de vastelastenregeling en dat klopt niet. “De compensatie moet over  minimaal vier aaneengesloten weken berekend worden zonder bij het nieuwe kwartaal in januari een knip te plaatsen. Dat is een boekhoudkundige truc die de retail extra dupeert."

Bijna de helft van de retailers wil ook gebruik maken van de Voorraadvergoeding voor Gesloten Detailhandel VGD, maar die regeling is door het kabinet niet aangekondigd. “Bizar”, vindt INretail, “De situatie is niet anders dan vorig jaar december. Ondertussen koopt het kabinet met deze lockdown tijd en krijgen de ondernemers de rekening gepresenteerd. Alle reserves zijn op en passende regelingen zijn het redmiddel voor de gesloten retail.”

Maak kopen op afspraak mogelijk
De verkoop uit online kanalen is voor 90% van de ondernemers volstrekt onvoldoende om het omzetverlies van de gesloten winkels te compenseren. INretail wil daarom groen licht van het kabinet voor kopen op afspraak. “Het geeft  ondernemers ademruimte om deze lockdownperiode door te komen en het kan veilig. Ook winkels die niet met click&collect kunnen werken, worden zo geholpen. Begin dit jaar werd al duidelijk dat click&collect maar tien procent van de benodigde omzet oplevert. Het is geen serieus alternatief. 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven