In deze turbulente tijden is het voor (interieur)bedrijven nog belangrijker je op de juiste manier te positioneren in de markt. Dit is precies waar Mariëlle Rooijakkers en Laura Barens met hun nieuw opgerichte bedrijf ondernemers willen helpen. Begin dit jaar werd het zaadje gepland voor The Tigers en nog geen negen maanden later is het ondernemersduo klaar om marketingadviezen te geven én deze in samenwerking met de klant ook daadwerkelijk uit te voeren.
Omdat beide ondernemers ervaring hebben in de interieurbranche, weten ze met welke problemen bedrijven zitten. "Wij hebben zelf in hun schoenen gestaan", vertelt Mariëlle, "dus we snappen maar al te goed hoe het werkt en welke behoeften er zijn." Zo heeft Mariëlle in het verleden 4,5 jaar gewerkt voor Lightmakers, onder andere in de rol van Head of Creative. Ook Laura heeft binnen de interieurgroothandels een breed netwerk opgebouwd. Zo was zij vijf jaar mede-eigenaar van House Your Brands dat sinds 2019 grotendeels in handen is van TICA & Trends & Trade eigenaar; PW Markets.
Mariëlle Rooijakkers en Laura Barens.
Pijlen op de interieurbranche
Naast het feit dat het netwerk van hun beiden in de interieurbranche ligt, heeft de keuze voor deze sector nog een belangrijke reden. "Voor ons is het belangrijk dat bedrijven snappen dat 360° beleving een belangrijke factor is om onderscheidende vermogen op te bouwen. Wanneer men dit begrijpt is het ook logisch dat hier tijd, energie en geld in geïnvesteerd moeten worden. Dit vind je toch met name in de interieurbranche vaker terug. De propositie die we hebben sluit daarom goed aan bij dit soort partijen", legt Laura uit.
Onderscheiden vermogen
Mariëlle en Laura hebben duidelijk voor ogen wat hun onderscheidend vermogen is. "We maken niet alleen de plannen, maar we voeren ze ook daadwerkelijk uit. Veel marketingbureaus schrijven een marketingstrategie, maar laten de uitvoering vervolgens aan de klant over. Bedrijven weten dan in veel gevallen niet hoe ze het plan concreet moeten gaan maken."
Juist ook het proces na het opstellen van het strategische plan komt de kracht van The Tigers naar boven. "Vervolgens gaan we samen met de klant resultaat boeken. Vandaar dat we bij voorkeur samenwerkingen aangaan van minimaal een jaar. Het liefst zitten we één keer per maand met elkaar aan tafel, zodat we kunnen kijken hoe het gaat en waar ze tegen aanlopen. Dan kunnen we het eventueel bijsturen of extra hulp inschakelen", legt Laura uit.
De weg naar WOW
Er wordt gestart bij de basis; het bedrijf, het aanbod en de ambitie. In vijf interactieve sessies werken Laura en Mariëlle met ondernemers (en het team) gestructureerd aan de merkidentiteit, het onderscheidend vermogen en een concrete formulering van de missie en de ambities.
Vervolgens wordt dit merkconcept vertaalt naar een inspirerende en consistente bedrijfsstrategie. Dit merk-concept biedt kaders voor de manier waarop het bedrijf zich gedraagt en presenteert. Hierbij wordt gekeken naar de 360° beleving. Te beginnen bij de oriëntatiefase van de klant of prospect en eindigt bij levering of aftersales.
Ten slotte wordt de stevige strategie en het helder merkconcept van het bedrijf in de praktijk toegepast. De realisatie wordt in samenwerking met The Tigers gedaan.
Stok achter de deur
Mariëlle geeft aan dat gemaakte plannen, in de waan van de dag, na een tijdje kunnen verwateren. Juist om deze reden kan een externe partij volgens haar een belangrijke rol kan spelen. "Vergelijk het met iemand die naar de sportschool gaat om af te vallen. In het begin ga je met volle moed, maar na een periode verlies je die focus. Een personal trainer zorgt er dan voor dat je gemotiveerd blijft en dat je toch net dat extra stukje inzet toont. Zo werkt het ook met het uitvoeren van een bedrijfsstrategie. Wij zijn dan in feite de personal trainer, die voor een stok achter de deur zorgt."
The Tigers
Mariëlle en Laura zijn de afgelopen negen maanden op zoek gegaan naar zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers), waar zij nauw mee samen mee kunnen werken. "Wij zijn de initiatiefnemers, maar met The Tigers zijn we een echt netwerk. Zo hebben we uitgebreid de tijd genomen om de juiste experts om ons heen te verzamelen."
Momenteel bestaat deze groep uit zeven man: Crazy Creative Sjors, Stylish Stylist Mark, Ms. Magic Motion Fleur, Coaching Queen Lenny, Design Welp Morris, Focussed Photographer Remco en Styling Superstar Yvette. In de nabije toekomst zal er ook nog een Webdesigner, Copy Cat en Social Media Star aan de groep Tigers worden toegevoegd.
Yvette, Laura, Mariëlle, Fleur, Sjors en Remco.
Voordelen zzp'ers
Laura vindt het belangrijk om met zzp'ers te werken, omdat ze hierdoor niet genoodzaakt is om mankracht te verkopen. "Iedereen uit het team houdt zijn of haar eigen broek op. Ze vinden het uiteraard erg leuk om klanten te helpen via ons netwerk, maar het is niet zo dat ik een soort overhead heb en de mensen kosten wat het kost aan het werk moet zetten."
"Andere marketingbureaus proberen vaak hun hele personeelsbestand te verkopen aan een klant", vult Mariëlle aan. "Bij ons is dit helemaal niet aan de orde. Wij gaan op zoek naar de beste optie die aansluit bij de klant. Doordat we met freelancers werken zijn we hier volledig vrij in."
Commitment
Naast het feit dat een bedrijf geld over moet hebben voor verandering, is er volgens Laura nog een belangrijk aspect dat meespeelt. "Een onderneming moet begrijpen dat er tijd vrijgemaakt moet worden. We willen een commitment vanuit hen. Als dit er niet is kunnen we ons werk niet goed doen."
Laura geeft aan dat zij over het algemeen het best tot hun recht komen bij middelgrote bedrijven. "De hele grote jongens hebben vaak al een zwaar marketingapparaat staan. We kunnen prima met hun meepraten, maar we passen beter bij bedrijven die bijvoorbeeld net een flinke groei hebben meegemaakt en willen professionaliseren."
Meer informatie:
The Tigers
06 - 1203 5829 (Mariëlle)
06 - 4990 1251 (Laura)
[email protected]
www.meetthetigers.nl