Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Softwarespecialist Jorgos ziet kansen voor de meubelbranche

"Samenwerking tussen webshop en ERP is cruciaal"

Jorgos Thravalos, al negen jaar Business Developer bij Logic4, begrijpt goed waarom ze veel worden benaderd door ondernemers uit de meubelbranche. "Je ziet dat het online aandeel in de meubelverkoop een enorme groei doormaakt. Binnen de branche was er afgelopen jaar een stijging van 83% aan online verkoop. En dan is het niet alleen een uitbreiding naar één of meerdere webshops. Het betekent ook het automatiseren en digitaliseren van orderprocessen en voorraadbeheer. En daarvoor heb je de juiste software nodig."

6 vragen aan een specialist in meubelbranche software
Jorgos (zie foto) vertelt dat hij al 9 jaar advies geeft over het overstappen naar of vervangen van een van ERP pakket. "Ik heb veel verschillende partijen gesproken, zowel binnen als buiten de meubelbranche, en weet nu precies wanneer iets past of niet. Daarnaast heb ik ondersteuning geleverd bij implementaties en weet daardoor wat er allemaal mogelijk is met onze alles-in-één webshop & ERP software. Het heeft mij geleerd dat het soms heel interessant kan zijn om eens buiten je eigen branche te kijken. Een softwarefunctie kan minder gebruikelijk zijn in een branche, maar misschien wel veel voor jouw bedrijf betekenen. Soms lijkt iets ongebruikelijk, maar kan het toch een goede toevoeging zijn."

"Kijk ook eens buiten je eigen branche."

Tegen welke (software)uitdagingen lopen meubelbranche bedrijven vaak aan?
"Om meerdere artikelen en varianten goed in het systeem te krijgen. En daarnaast om ervoor te zorgen dat alle gekoppelde pakketten goed samenwerken", vertelt Jorgos. "Vaak is er voor elk onderdeel een eigen systeem en die moeten goed met elkaar gekoppeld zijn. Op het moment dat er links iets wordt aangepast, moet rechts dat vlekkeloos overnemen. Denk hierbij aan voorraad- of klantinformatie. Die koppelingen werken vaak niet goed en dat veroorzaakt problemen."

Hoe lost alles-in-één webshop & ERP software deze problemen op?
"Het pakket van Logic4 biedt een alles-in-één oplossing. Alle verschillende systemen komen te vervallen, omdat de software van Logic4 één centrale backoffice heeft." Jorgos vertelt dat alles dus op 1 plek te vinden is waardoor je niet meer bang hoeft te zijn voor niet werkende koppelingen. "Je voorraad is beter bij te houden en o.a. de integratie met leveranciers is erg goed. Dit samen zorgt voor een stukje digitalisering en professionalisering."

Waar liggen softwarekansen voor meubelbedrijven?
"Voor groothandels liggen de grootste kansen voornamelijk online. Denk bijvoorbeeld aan een serviceportaal waarbij een klant de volledige eigen informatie kan inzien. Moet er iets standaards worden besteld dan is dat gemakkelijk te vinden in het portaal. Maar dit geldt ook voor fouten. Er is snel terug te vinden wanneer een fout is gemaakt en door wie. Het wordt steeds belangrijker om de klant te ontzorgen”. Volgens Jorgos wordt de combinatie tussen offline en online in de toekomst weer erg belangrijk. “Online is er om je te oriënteren, maar het voelen kun je alleen in de winkel."

“Online is er om je te oriënteren, maar het voelen kun je alleen in de winkel.”

Welke webshop/front office functionaliteiten zijn kenmerkend voor meubelbranche bedrijven? En waarom?
"In de meubelbranche zijn meerdere opties en varianten het allerbelangrijkste. Wanneer je een bank koopt wil je keuze hebben. Je wilt zelf kunnen kiezen uit verschillende stoffen, maten, kleuren en onderstellen. De configureerbaarheid van een artikel is dus erg van belang", vertelt Jorgos.

Welke ERP/back office functionaliteiten zijn kenmerkend voor meubelbranche bedrijven? En waarom?
"Een goede samenwerking tussen webshop en ERP, dat is een pré in de meubelbranche", vertelt Jorgos. "Een goed samenwerkende front- en backoffice is niet alleen bepalend voor een up-to-date voorraad. Klopt je online voorraad niet met de offline voorraad, dan kan er niet worden geleverd. Dat zorgt voor onvrede bij klanten, slechte recensies en mogelijk zelfs verlies. Alles staat dus met elkaar in verbinding en daarom is die connectie zo ontzettend belangrijk."

Hoe kan software bijdragen aan een unieke klantbeleving, ook op afstand?
"Alles-in-één webshop & ERP software draagt bij aan een unieke klantbeleving dankzij de centrale backoffice”, zegt Jorgos. “Je vindt alle informatie in één systeem, wat je ook zoekt. Het leven van de klant wordt daardoor makkelijker gemaakt. De klant is namelijk minder tijd kwijt aan het zoeken van informatie. En die tijd kan worden besteed aan andere belangrijke zaken."

Hoe ziet een overstaptraject eruit?
Jorgos vertelt dat er altijd wordt begonnen met het voortraject. "Hier brengen wij de huidige situatie van het geïnteresseerde bedrijf in beeld. Zo komen we er direct achter of de software van Logic4 geschikt is en kan voldoen aan alle wensen."

"Zodra een bedrijf klant wordt gaan we van start met de onboarding. Dit is de aftrap van het project waarbij ook al een stukje overdracht plaatsvindt. Alle processen worden opnieuw doorgenomen en het webshop ontwerp wordt besproken. Na het in kaart brengen van alle wensen en benodigde functionaliteiten wordt er een blauwdruk gemaakt. De blauwdruk dient om elke mijlpaal te kunnen meten."

"Als alles is vastgelegd komen de inrichtingsdagen, hierbij wordt het nieuwe pakket ingericht. Tijdens de datamigratie worden alle gegevens van het oude pakket overgezet naar het nieuwe pakket. Het is natuurlijk ook van belang dat iedereen goed overweg kan met de nieuwe software. Daarvoor zijn er de trainingsdagen. Tijdens deze dagen maken de medewerkers kennis met het nieuwe systeem. Loopt alles in goede banen dan is het tijd voor de livegang. Vanaf die dag wordt er officieel gewerkt met het nieuwe pakket van Logic4."

"Het klinkt nu net alsof alles van een leien dakje gaat, maar tijdens een implementatie lopen we nog weleens tegen iets aan. Bijvoorbeeld medewerkers die het lastig vinden een bepaalde werkwijze los te laten en in het nieuwe proces te denken. Hebben we dit eenmaal overwonnen, dan gaat de klant ook echt genieten en tijd besparen."

"Sta open voor verandering"

Meer weten over wat alles-in-één webshop & ERP voor jouw meubelbedrijf kan betekenen? Ontdek onze gratis whitepaper.

Alles-in-één, kan dat echt?
Ja, stuur me de whitepaper

Al meer dan 300x gedownload!

Meer informatie:
Logic4 alles-in-één webshop & ERP
www.logic4.nl
053-4361408