Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met inkoopdirecteur Johan Mulder van Interfloor Tapijt:

"Je moet een verhaal hebben om de klant tevreden te houden"

Johan Mulder zit volgend jaar precies dertig jaar in het vak. Hij kent de klappen van de zweep. Ooit, in 1991 gestart als junior vertegenwoordiger, werd hij salesmanager, productmanager en uiteindelijk inkoopdirecteur van Interfloor Tapijt BV, in Nederland marktleider met vloerbedekkingen van 4 meter breed. Er gaat weinig aan hem voorbij. Met Mulder spreken we over het coronavirus, zijn salesmanagers ("die komen altijd met nieuws aanzetten bij de winkelier), de nieuwe collectie ("jaarlijks ontwikkelen we 20 tot 25 nieuwe items) en de sterk veranderende markt ("van de zachte vloerbedekking is in de afgelopen twee decennia nog maar een derde over").

Interfloor heeft sinds 1828 een traditie op het gebied van vloerbedekking. Het bijna 200 jaar oude familiebedrijf is leverancier en distributeur van een breed assortiment kwalitatief hoogwaardig tapijt en vinyl voor zowel residentieel als projectgebruik. "70% van onze vloerbedekkingen gaat naar de consument, de rest is projectgericht", legt Mulder uit. Het Overijsselse bedrijf levert haar producten aan ruim 1400 zelfstandige winkeliers en projectinrichters.

Aanknopingspunten
Het zijn ook voor creatieveling Johan Mulder, die vrijwel alle nieuwe producten van Interfloor bedenkt, lastige tijden. Vanwege Covid-19 vinden veel van zijn gesprekken met producenten en andere zakenrelaties op afstand plaats. Voordat het coronavirus opdook, bezocht hij verschillende keren per jaar fabrikanten en was hij op mening beurs te vinden. "Door regelmatige bezoeken bij productiebedrijven doe je normaal gesproken veel inspiratie op. Het levert altijd aanknopingspunten op voor het bedenken van nieuwe collecties. Gelukkig heb ik nog volop ideeën in mijn hoofd zitten en is de samenwerking met onze productiebedrijven optimaal, maar uiteraard hoop ik dat deze toestand niet te lang gaat duren. Door het ontbreken van beurzen lijkt de noodzaak minder te zijn om nieuwe collecties te lanceren, omdat dat vaak momenten zijn waar naar toe gewerkt wordt door productiebedrijven. Niettemin blijven we gewoon doorgaan met ontwikkelen en bedenken van nieuwe collecties."

Vertegenwoordigers
Tot heden draait Interfloor een goed jaar. "Onze acht salesmanagers zijn 'normaal' op pad. Vrijwel alle bezoeken worden vooraf aangekondigd, we zijn overal welkom. Onze buitendienstmedewerkers komen zo eens in de vier a zes weken met twee, drie nieuwe items aanzetten. Dan ben je overal welkom. Ons doel is om een goed verhaal te hebben om de klant tevreden te houden. Dat is onze taak: winkeliers en projectinrichters voorzien van verkoopkansen. En als je ter plekke uitleg geeft over het nieuwe product, dan blijft die ook veel beter hangen."

Qua omzet zit Interfloor nog boven die van 2019. "In het algemeen is het zo dat woninginrichters goede zaken doen, dus wij ook, omdat mensen meer thuis zijn. Huishoudens houden geld 'over'. Omdat we in een bubbel zitten, willen we het zo leuk mogelijk hebben. Dan ga je je uitleven op je interieur", zegt Johan met een glimlach. "Maar als Covid-19 er niet was geweest, dan hadden we wellicht nog meer geplust. Je weet het niet."

Concurrerende bedrijven
"Het is wel jammer dat concurrerende bedrijven soms zo naar elkaar kijken en aan 'copy paste' doen. De creativiteit is dan ver te zoeken en het levert alleen meer van hetzelfde op en uiteindelijk is de consument daar niet mee geholpen. Elkaar laten leven en het beste voor de winkelier eruit zien te halen, daar is nog de meeste behoefte aan. Veel winkeliers werken zich momenteel een slag in de rondte. Voor mensen in de zorg en horeca is het afzien. Dat wij nu toevallig in de juiste sector actief zijn, is geen eigen verdienste. Want wat gaat 2021 ons brengen? Houd de consument dan wel de hand op de knip?"

"Ook de huizenmarkt is booming", gaat hij verder. "Voor onze interieurbranche is het echter broodnodig dat er meer betaalbare huizen worden gebouwd, zeker voor starters. Die hebben nu bijna geen kans. Betaalbare huurhuizen zijn er ook niet voor deze doelgroep. Er moet de komende jaren flink gebouwd worden. Gebeurt dat, dan ziet het er voor onze branche ook goed uit."

30 jaar in het vak
Volgend jaar zit Mulder 30 jaar in het vak. "Ik zit hier perfect op mijn plek, maar dat geldt voor vrijwel alle werknemers van Interfloor. We hebben weinig verloop, hebben een fijn team waarbinnen iedereen zich thuis voelt. Je moet uiteraard wel presteren, maar dat is overal. In principe zit iedereen in de verkoop. Ook de heftruckchauffeur laadt rollen tapijt en vinyl met zorg, omdat ook hij weet dat het tevreden klanten oplevert. Iedereen moet scherp zijn, ook de verkoopbinnendienst die opmerkt dat er een verkeerde prijs is opgegeven. Alleen dan houd je tevreden klanten."

"De branche is professioneler geworden, veel zakelijker", gaat hij verder. "Dat juich ik alleen maar toe. Het gaat om lange termijn relaties. Tegenwoordig gaat het erom dat je collectie up to date is, dat je telkens met iets nieuws komt. Dat is het mooie van ons vak; het houd je serieus scherp. In de afgelopen twintig jaar is er veel concurrentie weggevallen. Van de markt van zachte vloerbedekkingen is in de voorbije twee decennia nog maar een derde over, maar wij verkopen wel elk jaar meer meters, zowel hard als zacht", geeft hij aan.

Hoogtepunt
"Of ik een hoogtepunt wilt noemen uit mijn carrière bij Interfloor? Dat was de viering van mijn zilveren jubileum. Ik kan bijna niet geloven dat het alweer vier jaar geleden is... Daarnaast ben ik blij en trots op meerdere producten die ik zelf ontwikkeld heb en een succes zijn geworden", aldus Johan, die aan de wieg staat van vrijwel alle producten die het vloerbedekkingsbedrijf op de markt brengt. Nieuwigheden die er binnenkort aan zitten te komen somt hij zonder enig nadenken op. "De collectie Mystique wordt qua kleuren vernieuwd in de twee kleurthema's Earth en Blossom. Trendykleuren zijn donkergroen, mosgroen, roze met blauw, terra oranje... Dynamic krijgt er een betonlook bij: Dynamic Basalto. Die ziet er een beetje mineraalachtig uit. Verder nog een tapijt van polyester supersofte garens. Dat voelt sensueel zacht.
Hoe we telkens nieuwe dingen ontwikkelen? Als je eenmaal in zo'n proces zit, dan gaat dat min of meer vanzelf. Nou ja, dit jaar misschien iets minder dan normaal... Maar mensen hebben altijd behoefte aan nieuwe kleuren of andere uitstralingen. Eens in het kwartaal evalueren we ook welke kleur het beste verkoopt. In onze stalenkamer houden we dat nauwkeurig bij. Loop maar mee, dan laat ik je het zien."

Eerder verscheen het artikel "Met onze vier meter tapijt en vinyl zijn we in Nederland marktleider" 

Meer informatie:
Interfloor Tapijt Vinyl Project 
Adelaarstraat 6
8064 AH Zwartsluis
tel: 038-3866222
info@interfloor.nl
www.interfloor.nl