Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interfloor uit Zwartsluis vernieuwt jaarlijks de helft van de collectie

Johan Mulder: "Met onze vier meter tapijt en vinyl zijn we in Nederland marktleider"

"De winkelier is ons uithangbord", vertelt Johan Mulder. "We leveren alleen aan zelfstandige winkeliers en projectinrichters. Ze zijn als het ware het verlengstuk van ons magazijn. Klanten zullen nooit misgrijpen, omdat we alles op voorraad hebben. Nou ja, voor 99,9% dan", houdt de directeur inkoop van Interfloor een slag om de arm. In de magazijnen liggen zo'n 8000 rollen tapijt en vinyl te wachten op hun eindbestemming. "Vooral door onze grote voorraad en snelle levering zijn we groot geworden. Inmiddels zijn we al vele jaren marktleider met vloerbedekkingen van 4 meter breed. Als enige tapijt- en vinylmerk in Nederland zijn we hierin gespecialiseerd", weet Johan.

Interfloor heeft als leverancier en distributeur een breed assortiment kwalitatief hoogwaardig tapijt en vinyl in huis voor zowel residentieel als project gebruik. Het bedrijf heeft dan ook sinds 1828 (bijna 200 jaar oud familiebedrijf!) een lange traditie op het gebied van vloerbedekking.

Johan Mulder in de showroom van Interfloor. De directeur inkoop groeide op tussen de rollen tapijt.

Tapijt en vinyl worden onder de merknaam Interfloor exclusief voor de Nederlandse consumenten- en projectenmarkt gedistribueerd, via ongeveer 1800 zelfstandige vakbekwame woninginrichters en vooraanstaande professionele projectinrichting bedrijven.

Zelf is hij opgegroeid tussen de rollen tapijt. "Mijn ouders hadden een woontextielwinkel. Ik was daar vaak te vinden, zag dagelijks klanten gaan en komen. Daardoor had ik al op jonge leeftijd de nodige ervaring. Ik weet precies wat de consument wil en hoe een verkoper in een winkel reageert."
Sinds 1991 werkt Johan voor Interfloor. "Ik begon als junior vertegenwoordiger, werd daarna salesmanager en uiteindelijk inkoopdirecteur en mede directielid."

Een tekening c.q. dwarsdoorsnede van de gebouwen van Interfloor hangt als grote foto aan de muur van de distributeur.

Tapijt en vinyl van Interfloor onderscheiden zich door het gebruik van technologisch hoogwaardige industriële technieken. Dat is mogelijk door jarenlange ervaring: enerzijds met ontwikkelaars en producenten, anderzijds met wensen van veeleisende consumenten en projectmatige gebruikers. Toegespitst op het gebruik, worden er hoge eisen gesteld aan tapijt en vinyl met betrekking tot warmte, comfort en veiligheid. Ook aan technische aspecten als slijtage door gebruik, brandwerendheid, kleurechtheid, gemak van onderhoud en vlekverwijdering worden strenge voorwaarden gesteld. 

Een vrachtwagen volgeladen met rollen tapijt en vinyl. 

"Na bestelling heeft de winkelier het product binnen 24 uur in huis. Heel soms 48 uur. En dan maakt het niet uit of het een coupon betreft of om een heel groot project gaat. Als Interfloor richten we ons alleen op 4 meter tapijten en pvc-vloeren. We doen er voor de rest niets bij, (uitgezonderd tapijttegels die in combinatie met 400 breed ook geleverd kunnen worden) zodat we ons hier volledig op kunnen focussen. Mede daardoor zijn we marktleider. Het grote voordeel van vloerbedekking met een breedte van vier meter (dus zonder naden) is dat ruimten snel gelegd zijn. Al gauw vier tot vijf keer sneller dan pvc-stroken, terwijl het eindresultaat hetzelfde is. Niet onbelangrijk in een tijd van een tekort aan vakbekwame mensen", geeft Johan aan. 
"Als een klant pvc wil en je kunt hem vinyl van vier meter aanbevelen dat ook nog eens onderhoudsvrij is, dan is de keuze toch snel gemaakt? Veel mensen zien vinyl nog wel eens als zeil, maar tegenwoordig is het zo goed van structuur - die zelfs van een houtnerf (embossing) kan worden voorzien -  dat het niet meer vergelijkbaar is met vroeger. Er is op dat gebied nog telkens sprake van een technische revolutie waardoor het bijvoorbeeld ook op echt hout of bijvoorbeeld beton kan lijken."

<<< Een close-up van de volautomatische snij- en inpakmachine.

Vertegenwoordigers
Interfloor, dat 40 werknemers in dienst heeft, heeft de beschikking over acht salesmanagers die de hoogwaardige en betaalbare vloerbedekking aan de man brengen. "Gemiddeld genomen worden winkeliers minimaal eens in de maand bezocht. Mede dankzij de overzichtelijke productengroep is het fijn werken voor onze salesmensen. Feit is wel dat we jaarlijks de helft van de collectie vernieuwen. Soms gaat het dan om de verbetering van de kwaliteit, een andere keer om een andere kleur. Doordat we zoveel en zo vaak vernieuwen heeft de winkelier voortdurend nieuwe verkoopkansen."

"Als Interfloor zijn we een fabrikant zonder machines. We laten in opdracht onze producten in binnen- en buitenland maken. Elke fabriek heeft zijn specialismen, daar maken we dankbaar gebruik van. Op die manier kun je altijd die fabrikant kiezen die het beste bij je passen", legt Johan uit.

Het bedrijf is al jaren groeiende. "De aantallen vierkante woonmeters in den lande die met tapijt en vinyl worden bedekt nemen niet toe, maar wij verkopen wel elk jaar meer meters."

Een blik op de ontwerpafdeling, waar ook exact bij wordt gehouden welke vloerbedekking het beste wordt verkocht.

Eigen stalenafdeling
Paradepaardje van Interfloor is de stalenafdeling, waar alle monsters eigenhandig worden gesneden en geassembleerd. "De gehele productie hiervan doen we zelf. We krijgen altijd het nieuwste product als eerste binnen. Daarvan maken we stalen die we gratis aan onze winkeliers leveren. Dan pas wordt de vloerbedekking in de verkoop gedaan. Doordat we een eigen stalenafdeling hebben, kunnen we heel snel schakelen. Binnen twee weken zetten we nieuwe producten in de markt. Jaarlijks zijn dat er al gauw een stuk of 30", aldus Johan, die eigenhandig alle nieuwe tapijten ontwikkelt. "Dat is mijn werk. Hoor en wederhoor is daarbij belangrijk. Wat willen de klanten? Wij durven ook te investeren en risico's te nemen, maar het vertrouwen in ons bedrijf is groot. We willen ook de beste zijn én blijven. We zijn meer en meer een consumentenmerk aan het worden. Daarom hebben we ook een gebruiksvriendelijke website, die de consument kan bezoeken voor o.a. het aanvragen van gratis stalen op A4-formaat. Wij zijn ook een van de weinige bedrijven die hiervoor niets in rekening brengen. Ervoor laten betalen, dat zit gewoon niet in ons systeem", zegt Johan tot besluit.

Johan Mulder poseert in het magazijn.

Meer informatie:
Interfloor Tapijt Vinyl Project 
Adelaarstraat 6
8064 AH Zwartsluis
tel: 038-3866222
info@interfloor.nl
www.interfloor.nl