Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Jan Meerman heeft 'deskundige' Sandra Phlippen niet hoog zitten:

"Schijnwetenschappelijke kletspraat van iemand die nooit in de praktijk heeft gewerkt"

In zijn column 'De week van Jan Meerman' haalt de algemeen directeur van INretail hard uit naar deskundigen, macro-economen die op basis van data het heden denken te vangen en de toekomst willen voorspellen Volgens hem is het de plaag van deze tijd. Met name Sandra Phlippen moet het ontgelden. Zij is hoofd econoom van ABNAMRO, maar volgens Meerman zorgen haar adviezen niet zelden voor een volkomen verkeerde beeldvorming.



Macro-economen gebruiken vaak modellen die gegevens verzamelen en vergelijken. "Ik heb inmiddels geleerd dat er geen enkel model klopt. Het is als bij de voorspelling van het weer, de natuur blijkt altijd weerbarstiger dan vooraf was te berekenen. (...)

Deze gedachten schoten door mijn hoofd toen ik een paar weken geleden bij het radioprogramma Spraakmakers was op NPO1 om vragen te beantwoorden over de ontwikkelingen in de retail. Aan de overkant van de tafel zat Sandra Phlippen (41), hoofd econoom van ABNAMRO. Een rijzende ster binnen de bank, maar inmiddels ook ver daarbuiten.

Net als haar collegae-macro-economen bij andere grootbanken, kom ik haar steeds vaker tegen. Als spreker op bijeenkomsten, maar ook als deskundige in paneldiscussies en deelnemer aan beleidscommissies van ministeries. Om gevraagd en ongevraagd advies te geven. Dat levert niet zelden een volkomen verkeerde beeldvorming op.

Zo vroeg Ghislaine Plag, de interviewster van Spraakmakers, hoe Phlippen aankijkt tegen winkeliers die het loodje dreigen te leggen als gevolg van de coronacrisis. Haar conclusie: "Er zijn economische activiteiten die al langjarig een bepaalde richting opgaan en die nu versneld ten ondergaan. Dat is de noodzakelijke destructie die de economie nodig heeft om te blijven vernieuwen. Als de overheid dat allemaal gaat blijven stutten, dan komen we in een economie terecht waarin geen vernieuwing meer plaatsvindt en je allemaal zombiebedrijven krijgt, waar geen vraag meer naar is, maar die wel hun activiteiten blijven aanbieden."

Hoezo? Omdat de anderhalvemetereconomie voor eeuwig is? De berekening op de verzamelde pintransacties dat uitwijst? Het aantal passanten in de grote steden achterblijft? De onlinebestedingen blijven toenemen?

Schijnwetenschappelijke kletspraat van iemand die nooit in de praktijk heeft gezien hoe het werkt en probeert met het empathisch vermogen van een mug de extremen van deze tijd onder gemiddelden te vangen. Daarmee gaat ze voorbij aan de prachtige bedrijven van vele succesvolle retail- en horecaondernemers die hun levenswerk ten gronde zien gericht door deze coronacrisis. Maar niet alleen dat. Dit soort zienswijzen beïnvloeden op een negatieve manier de politiek en het kredietbeleid bij banken", vindt Meerman.

Lees hier zijn complete column.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven