Hoelang houdt de keten nog stand? Die vraagt stelt Paul Sonnemans van Matrassenwijzer.nl zich hardop af. "Als je ruim 18.000 ingevulde keuzewijzers gaat analyseren, kun je vele conclusies trekken. Bijvoorbeeld met betrekking tot het beoogde budget."
"Ruim 36% geeft aan tot maximaal 500 euro uit te willen geven aan hun nachtrust", vervolgt Sonnemans. "Nog eens 35% heeft geen voorkeur voor budget. Je zou mogen concluderen dat bijna de helft van alle bezoekers van matrassenwijzer.nl niet meer wil uitgeven dan 500 euro (voor een matras van 90-200cm). Gezien het aantal 'respondenten' mag je dit representatief noemen. We noemen deze persona 'de Casual Buyer'. Actiematig, korte customer journey en een snelle deal.
De vakhandel vindt dit maar niks en je moet stevig zoeken naar een merkmatras onder deze prijsgrens. Hier ligt wel ongelofelijk veel omzet. Ik ga hier geen pleidooi houden voor lagere prijzen. Ik wil wel de vraag stellen of bestaande modellen wel zo te handhaven zijn. Extra kanalen, lange distributieketens met ieder z'n marge; hoe lang houden we dit nog vol."
Bewustzijn
Jan Mentens (agent voor Natuzzi en Vispring in de Benelux) stelt dat het misschien eerder de vraag is waarom consumenten niet beseffen dat een goede matras, waarop ze acht uur per nacht en dus een derde deel van hun leven liggen, een hogere prijs heeft en ook verdient! "Het is een activiteit die iedereen dagelijks moet doen en is bovendien de enige die alles in ons hoofd en fysiek weer ‘op orde’ zet om er een nieuwe dag tegenaan te kunnen op een productieve manier! Wel (veel) geld uitgeven aan fitness, wellness en sport (om maar te zwijgen over reizen) om hetzelfde te bereiken, maar aan een goede nachtrust van geen € 2 per nacht willen uitgeven? Het gaat hier om bewustzijn, niet om financiën", is hij van mening.
Advies en service
Volgens Henk van 't Hof van Beddenspeciaalzaak Slaaphof is het zeker een aandachtspunt. "Meer nog is het nodig om de meerwaarde te vertalen. Daar zijn we als branche (fabrikant en detaillist) niet zo goed in. Minder loze kreten, echt goed advies en service. En in de laatste twee genoemde punten blinken te weinig zaken uit."
Reageren? Stuur je mening naar info@wonen360.nl