Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eelke Keersemaker van Sanimex Design BV en Sani-Advies.nl:

“Italiaanse kwaliteit doet niet onder voor Duitse”

Na zo’n 30 jaar in de detailhandel gewerkt te hebben, achtereenvolgens in een fietsenzaak, doe-het-zelfbedrijf, radio- en televisiereparatiebedrijf en bij badkamer- & sanitairspeciaalzaak Baderie, gooide de nu 49-jarige Eelke Keersemaker in juli 2012 het roer definitief om. “Nadat er bij een Baderie mensen weg moesten, werkte ik vier dagen in loondienst bij Dominicus en de rest van de week voor mezelf. Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen, maar op een dag – een jaar of zeven geleden alweer - ben ik op uitnodiging van een Griek naar zijn land gevlogen. Dat was het begin van Saniadvies.nl, een agentschap met solidsurface producten voor badkamerspeciaalzaken in Nederland en België. Door vraag naar andere producten ben ik medio 2017 gestart met sanitaire groothandel Sanimex Design. Anno 2019 ben ik voltijdsspecialist in Italiaans designsanitair”, aldus een enthousiaste Eelke in zijn kantoor te Heinkenszand.

Eelke Keersemaker gaat altijd voor design en kwaliteit.

Op social media is Eelke Keersemaker een bezige bij. Op alle kanalen laat hij van zich horen. Alleen al op LinkedIn heeft hij meer dan 5000 connecties. In het sanitairwereldje heeft de Zeeuw in korte tijd naam gemaakt. Als agent verkocht hij in eerste instantie alleen producten van Ideavit. Klanten als Thebalux, waarmee hij vanaf het begin zaken doet, verkopen inmiddels drie sanitairlijnen van dit merk.

Alleenrecht
3,5 jaar geleden ging Eelke, die ook technisch is aangelegd, fulltime aan de slag met Sanimex Design BV en Sani-Advies.nl. Met laatstgenoemde bedrijf adviseert hij bedrijven over de winkelindeling, het assortiment en de inrichting van showrooms. Sanimex staat voor sanitairimport en -export. De meeste producten koopt hij in Italië en in mindere mate in Griekenland en China.  Nederland is zijn grootste afzetgebied, direct gevolgd door België.  Omdat Eelke erg hecht aan design, heeft hij dat woord achter Sanimex geplaatst. “Ik pak altijd wat ik pakken kan. Dat wil zeggen: ik ga altijd voor design en kwaliteit. Daarnaast let ik altijd op het onderscheidende vermogen. Als een andere groothandel in Nederland het verkoopt, dan wil ik het niet in mijn assortiment hebben. Ik voer producten alleen als ik het alleenrecht heb”, geeft Eelke aan.

Giulini inbouw douchethermostaat.

Tien merken
Het assortiment van Sanimex Design telt tien merken: Giulini, Olympia, Arblu, Tender Rain, Vitruvit, Urbi @ Orbi, Tece!, San Swiss, Horganica en het eigen label Enjoy. “Heel veel bedrijven verkopen hetzelfde, de bekende merken. Maar daar is geen droog brood meer in te verdienen. Er zit te weinig marge op voor het voeren van een gezonde bedrijfshuishouding. Als Sanimex probeer ik juist die merken in huis te halen die hoog scoren op design en kwaliteit. Veel retailers en consumenten vinden het fijn om iets bijzonders in huis te hebben. Een goed voorbeeld is de buitendouche van Tender Rain. Die ziet er zó stijlvol en strak uit! Als je zo’n product aanschaft, dan weet je zeker dat de buren die niet hebben.”

Tender Rain. 

Eelke heeft een klik met de Italianen en hun producten. “Die doen qua kwaliteit echt niet onder voor Duitse. Terwijl kranen van GROHE ook in China worden geproduceerd, maar dat weten veel mensen niet. Overigens valt bij mij de aftersales ook onder kwaliteit. Je kunt nog zulke goede kranen of waskommen verkopen, maar als je het daarna laat afweten doet dan ook afbreuk aan de klantrelatie. Een andere kwaliteit is dat ik met Sanimex snel kan schakelen, mocht een badkamerspeciaalzaak bijvoorbeeld op korte termijn een bepaald product nodig hebben. Ik ben ook altijd bereikbaar.
Wat verder mooi is, dat verschillende fabrikanten – zoals Olympia en Giulini - samenwerken waardoor stijlen goed bij elkaar passen. Dat is een groot voordeel.

Urbi @ Orbi Bulbo.

Er gaat bijna geen week voorbij of er klopt wel een fabrikant aan met de vraag of ik zijn producten wil gaan verkopen. Ik kijk er altijd heel serieus naar, laat altijd een sample komen, maar als ik merk dat het veel van hetzelfde is, dan begin ik er niet aan. Ook niet als ik direct grote partijen in moet kopen.”

 

Giulini muurkraan.

Goede band
“Waar ik over tien jaar wil staan? Dat ik dan nog steeds een goed renderend bedrijf heb met een of twee werknemers. En een kleine showroom. Ik wil niet heel groot worden, heb nu veel plezier en vrijheid als ondernemer. Niet een dag is hetzelfde. Het geeft me nog altijd een voldaan gevoel als een order positief wordt afgesloten. De uitdaging in mijn vak is niet alleen dat je op bepaalde momenten geduld moet hebben, maar ook om je netwerk van klanten te onderhouden en uit te bouwen. Tegelijkertijd is dat wel het meest belangrijke. Niettemin heb ik met vrijwel alle klanten een goede band opgebouwd. We zijn heel trouw aan elkaar. Je moet het toch hebben van de terugkerende verkoop. Dat is trouwens een van de redenen dat ik ook producten verkoop via sanitairwinkel.nl. Met name in België en Frankrijk, om mijn Nederlandse klanten niet in de wielen te rijden. Ik doe op dat gebied alleen maar zaken met webshops die ook een fysieke winkel hebben”, zegt Eelke tot besluit.

Meer informatie:
Sanimex Design B.V.
Noordland 1
4451 RP  Heinkenszand
+31 (0)118 – 236044
info@sanimexdesign.com
www.sanimexdesign.com

Saniadvies.nl
www.sani-advies.nl