Bijna geen enkele branche verandert zo snel als de retail. Hoewel de digitale transformatie het retaillandschap enorm heeft veranderd, blijft de missie dezelfde: de klant optimaal bedienen. Goed winkelpersoneel blijft daarin de sleutel tot succes. Welke
trends en technologische mogelijkheden helpen je daarbij en hoe blijf je de concurrentie voor? In het trendrapport 'In Retail 2030: de technologie update' staan volgens InRetail ontwikkelingen en 12 technologieƫn waar je als winkelier niet omheen kunt.
Feit is dat de huidige consumenten anders zijn dan vroeger. "Want in tegenstelling tot hun ouders, de babyboomers, zijn ze lastiger te bereiken en nog moeilijker te binden. Dat komt omdat internet alles transparanter maakte: alle product- en service-informatie is direct bereikbaar en te vergelijken. Dit heeft een race ontketend om niet alleen op prijs en kwaliteit, maar ook op service te concurreren. De consument eist dat hij centraal staat, zelf kan kiezen op zijn voorwaarden en kan kopen via het kanaal van zijn keuze. Het gaat erom dat de producten en service zo goed mogelijk in de dag van de consument passen."
Contactmomenten
"Digitalisering van de consument biedt ook grote kansen. Omdat de klant veel meer online te vinden is, zijn er veel meer contactmomenten mogelijk dan in de traditionele situatie: de winkelstraat en advertenties via radio, tv, kranten en tijdschriften. Door alle relevante digitale sporen en voorkeuren van (potentiƫle) klanten te bewaren en te analyseren, krijgen retailers bovendien een veel gedetailleerder beeld van de voorkeuren van hun klanten. Het spreek voor zich dat alle innovaties, data-opslag en -verwerking conform de AVGwetgeving zijn om de privacy van de klanten te beschermen."
Het volledig trendrapport is in te zien via InRetail. Een must voor elke ondernemer actief in en voor de detailhandel.