Bart van de Rijt van House of Bedding uit Veldhoven:

‘Consumentenbond is erg selectief met de keuze van matrassen voor hun tests’

“De verslaggeving van Wonen360.nl is natuurlijk neutraal, maar het zal u niet zijn ontgaan dat de Consumentenbond erg selectief is met de keuze van matrassen voor hun tests. One-size-fits-all matrassen kunnen nooit voor iedereen goed zijn, we dragen ook niet dezelfde kleding, maat schoenen en ondergoed.”
Dat laat Bart van de Rijt van House of Bedding uit Veldhoven weten. Hij reageert daarmee op het artikel Koudschuimmatras van € 100 komt als beste uit de test en krijgt ook predicaat beste koop dat Wonen360.nl maandag publiceerde van de Consumentenbond, die 91 matrassen onder de loep had genomen. Een koudschuimmatras van € 100 kwam daarbij als Beste uit de Test en kreeg ook het predicaat Beste Koop. Volgens Van de Rijt, TÜV gecertificeerd kwaliteitsadviseur op gebied van slapen, deugt het onderzoek niet. 

 Bart van de Rijt van House of Bedding uit Veldhoven.

“De testmethodes van de Consumentenbond geschiedden door twee type personen: lange zware mannen en kleine slanke vrouwen. Als je een matras zoekt die voor beide categorieën het beste gemiddelde geeft, dan krijg je hele gemiddelde matrassen. Dat betekent echter niet dat het de beste matras is voor iedereen, zelfs niet voor de proefpersonen.
Het is daarnaast ook beschamend dat er grote groepen mensen met andere profielen buiten de test worden gelaten”, vervolgt hij. “Verder zijn er vele fabrikanten die graag, ongeacht de uitkomst, hun matras getest zouden willen zien. Voor henzelf en de consument een duiding waar ze voor staan, maar dat blijkt onmogelijk!”

Geen fabrikant
“Opvallend is dat ongeveer anderhalf jaar geleden er plotseling twee matrassen van Goosens in de top tien stonden, terwijl dat helemaal geen fabrikant is”, vervolgt hij. “Uit welingelichte bronnen vernam ik dat daar een behoorlijk bedrag tegenover zou hebben gestaan. Daarnaast betaalt elke gebruiker van de aanduiding “beste koop” of “beste uit de test” per uiting op TV, radio, of gedrukte media. Kortom een aardig verdienmodel, dat slechts is weggelegd voor degenen die het zich kunnen veroorloven, o.a. Auping, Ikea en Lidl, die steevast in de top-tien staan.
Onafhankelijk zegt u?”

Koren op de molen
Ook vindt Van de Rijt het niet kunnen dat de Consumentenbond de mening verkondigt dat de bodem van een bed helemaal niet belangrijk is, als die maar goed ventileert. “Dat is natuurlijk koren op de molen van al die goedkope, met name online aanbieders, die geen of anders een goedkope bodem kunnen verkopen.
Ik nodig een ieder graag uit in mijn showroom om het tegendeel te kunnen constateren”, aldus de slaapspecialist.

Testprogramma
In het testrapport meldt de Consumentenbond dat de matrassen volgens een vast testprogramma worden onderzocht. “We kijken hoe goed de matrassen mensen met een verschillende lengte en gewicht ondersteunen als ze op hun rug en zij liggen. Ook rollen we een wals van 140 kilo 30.000 keer over de matrassen. Dit staat gelijk aan zo’n 8 tot 10 jaar slapen op een matras. Voor al deze tests doen we tientallen metingen. Al deze meetresultaten worden vertaald naar scores per testaspect, die weer de basis vormen voor de rapportcijfers in de tabel. Elk testaspect in de tabel weegt voor een bepaald percentage mee in het eindoordeel.”
Twee van de verschillende testaspecten zijn onder meer de lichaamsondersteuning bij slapen op de rug (die voor 20% meetelt). “Dit meten we bij lichte, kleine vrouwen en lange, zware mannen. Het oordeel is het gemiddelde van deze twee scores. Op de website staan ook de verschillende scores voor het vrouwelijke en mannelijke postuur.”
Ook voor 20% telt mee de lichaamsondersteuning bij slapen op de zij. “Dit meten we bij lichte, kleine vrouwen en lange, zware mannen. Het oordeel is het gemiddelde van deze twee scores.
Op de website staan ook de verschillende scores voor het vrouwelijke en mannelijke postuur”, aldus de Consumentenbond, die een en ander ook nog uitlegt via en filmpje op Youtube: www.youtub.nl

Reageren? 
Stuur uw reactie naar leo@wonen360.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven