Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Veel turbulentie aan leverancierszijde in de slaapbranche

Slapeloze nachten in de beddenbranche

Stevige concurrentie en onlineaanbieders veroorzaken veel turbulentie aan leverancierszijde in de slaapbranche. Het is niet voor niets dat ooit toonaangevende leveranciers zoals Norma en Vroomshoop Meubelen de deuren sluiten.

Zoals eerder gemeld zijn de twee beddingbedrijven Napco en Norma op 13 september failliet verklaard. Het faillissement kwam onverwacht. Volgens marktdata.nl was Norma een speler van formaat. “Dat blijkt wel uit het Marketingrapport Slaapproducten 2017. 27% van de ondervraagde woonzaken met slaapproducten in het assortiment was klant bij Norma. In de ranglijst van belangrijkste leveranciers van boxsprings onder woonzaken die boxsprings verkopen stond Norma in de top vijf, samen met Hilding Anders, Auping, AVEK en Veldeman Bedding. Norma heeft daarbij een becijferd marktaandeel van 8 procent.” Ook in de ranglijst van belangrijkste leveranciers van matrassen stond Norma in de top vijf, ongeveer op gelijke hoogte met Polypreen en Van Landschoot.

Sterke marktpositie
Eind december gaat dus ook de deur bij Vroomshoop Meubelen dicht. “Ook Vroomshoop Meubelen kent veel klanten onder woonwinkels in het slaapsegment”, weet Marktdata.nl. “Ondanks de sterke marktpositie blijkt het bedrijf niet meer levensvatbaar te zijn, mede als gevolg van de goedkopere productie van slaapkamermeubels in andere landen. Vroomshoop Meubelen bestaat al sinds 1950, ze produceren houten slaapkamermeubels als bedden, kasten, lattenbodems, nachtkastjes en matrassen. In de jaren ’90 werkte bij Vroomshoop meer dan 250 mensen. Het aantal medewerkers was, na het faillissement in 2010, al afgenomen tot 36 medewerkers die nu ontslag is aangezegd.
Vroomshoop Meubelen heeft een vooraanstaande positie als leverancier van ledikanten. In het Marketingrapport Slaapproducten 2017 staat het bedrijf zelfs in de top drie van belangrijkste leveranciers van ledikanten met een aanzienlijk marktaandeel in de woondetailhandel.

Zoekgedrag
Uit een analyse van marktdata.nl over het zoekgedrag van de consument naar een matras blijkt dat, naast branchevreemde aanbieders, online aanbieders de markt behoorlijk op zijn kop zetten. Pure online spelers snoepen een substantieel marktaandeel af van de traditionele retailers. In sommige sectoren zijn online spelers inmiddels absolute marktleider geworden binnen een productgroep. Een voorbeeld hiervan zijn elektrische fietsen, waarbij een online aanbieder de markt domineert. “Wat we regelmatig zien is dat een pure online aanbieder uiteindelijk, om de sterke groei door te trekken, ook via de traditionele detailhandel gaat leveren of eigen winkels opent. Een voorbeeld hiervan is de verkrijgbaarheid van Emma matrassen bij Beter Bed”, aldus Marktdata

Marktdata.nl is de website van Van Es Marketing Services, het bureau voor onafhankelijk marktonderzoek en marketingadvies. Van Es Marketing Services publiceert regelmatig nieuwe onderzoeksrapporten.

Meer informatie:
www.marktdata.nl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven