Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Impact op containertarieven en Nederlandse importeurs

Suezkanaal biedt lucht aan handel, maar Iraanse dreiging werpt schaduw op markt

De internationale scheepvaart lijkt zich langzaam te herstellen van maandenlange omwegen en verstoringen. Terwijl containerrederijen opnieuw koers zetten via het Suezkanaal, neemt aan de oostzijde de geopolitieke spanning toe. Iran dreigt met een sluiting van de strategische Straat van Hormuz. Wat betekent dit voor de containertarieven en Nederlandse importeurs?



Containerschepen terug via Suez
Sinds begin 2025 hervatten grote rederijen zoals CMA CGM en Maersk hun vaarroute via het Suezkanaal. Gedwongen om sinds eind 2023 uit te wijken voor Houthi-aanvallen in de Rode Zee, waren veel containerschepen maandenlang genoodzaakt rond Kaap de Goede Hoop te varen. De terugkeer via het kanaal reduceert de reisduur tussen Azië en Europa met zo'n 10 tot 20 dagen.

Om het herstel te versnellen heeft Egypte tijdelijke kortingen op doorvaartrechten ingesteld. Tegelijkertijd is het maritieme risico in de Rode Zee enigszins afgenomen, waardoor de vrees onder verzekeraars en reders lijkt te bezwijken voor pragmatiek.

Motie tot sluiting Hormuz
Tegenover dit herstel staat een nieuwe dreiging: Iran's parlement stemde afgelopen zondag (22 juni) in met een motie om de Straat van Hormuz, goed voor circa 20% van de wereldwijde olie- en gastransporten, af te sluiten. Tevens varen hier jaarlijks duizenden containerschepen doorheen.

De maatregel is een reactie op recente Amerikaanse luchtaanvallen op Iraanse infrastructuur. Vooralsnog is de motie symbolisch: alleen de Hoge Veiligheidsraad van Iran kan een daadwerkelijke sluiting bekrachtigen. Toch zorgt de dreiging voor onrust in de energie- en containermarkten.

Gevolgen containermarkt en Europese importeurs
De heropening van het Suezkanaal en de gelijktijdige geopolitieke spanningen in de Perzische Golf zorgen voor een wisselend beeld op de containermarkt. De vrachttarieven op de Azië-Europa-route zijn de afgelopen weken fors gedaald. Volgens marktdata van Xeneta ligt het gemiddelde spot-tarief inmiddels rond de $2.000 per TEU, wat bijna een halvering betekent ten opzichte van het begin van dit jaar. Door het herstel van kortere vaarroutes neemt de wereldwijde scheepscapaciteit merkbaar toe. Analisten spreken van een stijging van 10 tot 15 procent, mede doordat eerder bestelde containerschepen nu massaal in de vaart komen. Deze combinatie van factoren zet de markt structureel onder druk.

Voor Nederlandse importeurs biedt deze ontwikkeling duidelijke voordelen. Vooral bedrijven in sectoren als detailhandel en woninginrichting profiteren van lagere transportkosten en kortere levertijden. Tegelijkertijd blijven er zorgen bestaan over geopolitieke onzekerheden, wat zich vertaalt in aanhoudende risico-opslagen in transportverzekeringen, met name voor trajecten in de buurt van de Arabische Zee. De verwachting is dat de huidige dalende prijstrend ook invloed zal hebben op langere termijn.

Hoewel het Suezkanaal weer toegankelijk is, blijft de wereldhandel kwetsbaar. De situatie rond de Straat van Hormuz onderstreept dat geopolitieke schokken nog steeds snel kunnen doorwerken in de logistieke keten.

Bronnen: Reuters, Drewry, NT