Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containertarieven stabiliseren na forse stijging

De World Container Index (WCI), een wekelijkse index van Drewry die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, bleef deze week stabiel op $3.543 per 40-voets container. Dit betekent voorlopig een pauze in de forse prijsstijgingen van de afgelopen weken.

In de afgelopen vier weken steeg de WCI met 59%, grotendeels als gevolg van een hervatting van het trans-Pacifisch containervervoer naar de Verenigde Staten. Deze opleving kwam na de "pauze" op Amerikaanse importtarieven die recent werd aangekondigd door president Donald Trump. De tijdelijke opschorting van de tarieven leidde tot een hernieuwde stroom van vrachten richting de VS, na een eerder ingezakte handelsstroom.



Per handelsroute
De vrachttarieven van Shanghai naar New York stegen vorige week het hardst: een toename van 2% tot $7.285, en maar liefst 67% hoger dan op 15 mei. De route naar Los Angeles zag een stijging van 1% in de afgelopen week en zelfs 89% in vier weken. Ondanks deze stijgingen lijken de tarieven op de Transpacifische oostwaartse route zich te stabiliseren nu er extra capaciteit aan de markt is toegevoegd.

In Europa bleef het beeld rustiger. De tarieven van Shanghai naar Rotterdam en Genua bleven onveranderd op respectievelijk $2.837 en $4.054 per 40-voets container.



Herstel mogelijk tijdelijk
De plotselinge, kortdurende verschuiving in het evenwicht tussen vraag en aanbod op de wereldwijde containermarkt heeft daarmee voorlopig een einde gemaakt aan de prijsdalingen die sinds januari gaande waren.

Toch waarschuwt Drewry in haar vooruitblik dat dit herstel mogelijk van korte duur is. In de tweede helft van 2025 wordt een verzwakking van de marktbalans verwacht, wat opnieuw tot dalende spotprijzen kan leiden. De mate van volatiliteit zal grotendeels afhangen van de juridische ontwikkelingen rond Trump's handelsbeleid én de onzekerheid over eventuele Amerikaanse sancties op Chinese schepen.



Bron: Drewry