Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Robert won een buitenkeuken, maar kreeg deze niet: "Eigenlijk is het gewoon oplichting"

Steeds vaker organiseren bedrijven winacties via sociale media. In ruil voor likes, shares en tags maken deelnemers kans op aantrekkelijke prijzen. Maar wat gebeurt er als je een prijs wint en deze vervolgens niet geleverd wordt? Robert ter Laak uit Nederland ondervond dit aan den lijve, toen hij na het winnen van een winactie bij het bedrijf Combi Hout uiteindelijk met lege handen achterbleef. Radar, het platform met de kritische kijk op consumentenzaken, neemt de zaak onder de loep.

© Combi Hout
In november 2024 werd Robert via een Instagram-actie uitgeroepen tot winnaar van een kliko-ombouw. Na overleg met Combi Hout werd afgesproken dat hij in plaats daarvan een buitenkeuken zou ontvangen. Maar vanaf dat moment begon het mis te lopen. Berichten werden traag of niet beantwoord en er volgden telkens nieuwe excuses over vertraging in de levering. Sinds januari 2025 is elk contact met het bedrijf stilgevallen. De beloofde buitenkeuken is er tot op heden niet gekomen.

Volgens juristen is de zaak helder. Zowel Charlotte Meindersma, juridisch expert op het gebied van marketing, als advocaat consumentenrecht Caspar Janssens, bevestigen dat bij promotionele kansspelen de beloofde prijs verplicht moet worden uitgekeerd. Zodra een winnaar bekend is gemaakt, ontstaat er een juridische verbintenis tussen het bedrijf en de deelnemer. Het niet leveren van de prijs vormt daarmee een contractbreuk, waarvoor de consument juridische stappen kan ondernemen.

Robert heeft inmiddels melding gemaakt bij de Kansspelautoriteit. Kort daarop ontving hij opnieuw een belofte van Combi Hout dat de prijs geleverd zou worden, onder het mom van 'drukte'. Toch blijft de twijfel bestaan: "Ze hebben die belofte al zo vaak gedaan," zegt Robert. "Ik voel me niet serieus genomen. Als je als bedrijf prijzen aanbiedt, moet je je afspraken nakomen. Als je het mij vraagt, is het eigenlijk gewoon oplichting."

Pogingen van media om contact te krijgen met Combi Hout bleven zonder resultaat. Mocht de buitenkeuken alsnog niet geleverd worden, overweegt Robert juridische stappen met hulp van Radar en zijn advocaat. Zijn situatie is inmiddels een illustratief voorbeeld van de risico's bij online winacties. Consumenten doen er goed aan alert te zijn en bij problemen hun rechten op te eisen – want een gewonnen prijs is geen gunst, maar een verplichting.

Bron: Radar

Publicatiedatum: